Eurocash: Małe sklepy kupują u producentów drożej, niż w detalu sprzedają dyskonty

Autor: dlahandlu.pl za eurocash blog 30 stycznia 2019 10:37

Eurocash: Małe sklepy kupują u producentów drożej, niż  w detalu sprzedają dyskonty Fot. Shutterstock.com

Eurocash wskazuje, że wyrównanie warunków i poziomu cen u producentów względem rynku wielkoformatowego jest kluczowe dla zwiększenia sprzedaży w sklepach małoformatowych. Grupa podkreśla, że czasami rynek niezależny kupuje produkty od ich producentów po wyższych cenach niż w detalu sprzedają je dyskonty.

Jak podkreśla Grupa Eurocash, niektórzy producenci nadal traktują sklepy małoformatowe w sposób nieadekwatny do ich pozycji rynkowej i roli w zaspokajaniu potrzeb konsumentów. Dla przykładu - przez 20 lat wielu producentów nie było w stanie, z myślą o mniejszych sklepach, wprowadzić dedykowanych opakowań zbiorczych.

Dwa lata temu Eurocash zainicjował ranking „Równi w Biznesie”, który pokazuje, którzy producenci prowadzą zrównoważoną politykę dystrybucyjną i cenową wobec różnych rodzajów sklepów, a które konsekwentnie faworyzują duży format.

- Niestety niektórzy duzi producenci wody i napojów gazowanych, cały czas budują swoje strategie sprzedaży na sklepach wielkoformatowych. Takie podejście producentów powoduje, że całe kategorie produktów sprzedają się nieproporcjonalnie częściej w hipermarketach i dyskontach, niż w sklepach małoformatowych. Dysproporcje dotyczą wielu kategorii produktowych. Na przykład 89% żółtego sera kupowanego w Polsce sprzedaje się w hipermarketach, supermarketach i dyskontach, 80% suszonych owoców, 78% musli i płatków śniadaniowych, 75% kawy, 74% białego sera oraz 71% ketchupów i majonezów. Te liczby znacząco odbiegają od 40% udziału małego formatu w rynku FMCG - pisze Eurocash.

Często strategia asortymentowa nie jest dopasowana do sklepów małoformatowych. Na ich półki trafiają produkty o niskiej rotacji zamiast liderów napędzających sprzedaż. Jeszcze gorzej wygląda strategia cenowa. Średnia cena produktów markowych w koszyku zakupowym konsumenta jest o 2 do 6 punktów procentowych wyższa w małym niż w dużym formacie.

- Dysproporcje cenowe wyraźniej widać w porównaniach konkretnych kategorii produktów. Mleko i woda mineralna są droższe o 10 punktów procentowych, margaryna o 11, jogurty i desery mleczne o 12, czekolada o 13, a chipsy o 23. Trzyosobowa rodzina za 10 litrów wody butelkowanej, którą zgodnie z zaleceniami żywieniowców powinna spożyć w ciągu półtora dnia, musi zapłacić w sklepie małoformatowym ok. 4 złote więcej niż w sklepie wielkopowierzchniowym, co miesięcznie oznacza aż 80 zł więcej. I to tylko za wodę! Zdarza się, że rynek niezależny kupuje produkty od ich producentów po wyższych cenach niż w detalu sprzedają je dyskonty. Trzeźwo myślący konsument tak drogich produktów nie kupi, to szkodzi w związku z tym nie tylko sklepom. Eliminacja dysproporcji cenowych kluczowym elementem do zwiększenia sprzedaży w małych i średnich sklepach - podkreśla Eurocash.


  • piotrciech 2019-02-10 01:57:51

    Już pozamiatane.Kto jeszcze prowadzi małe sklepy ?To wam powiem,więc tak, w większości są to ludzie starsi (aby do emerytury wytrwać) dzieci nie chcą słyszeć o przejęciu(kto by chciał pracować bez urlopu ,przewalać tony towaru tygodniowo,jeszcze te nieszczęsne niedziele,kiedy trzeba samemu stanąć i też szału niema .teraz zakupy w hurtowni to już jak sklepie jest promocja to się kupuje,po promocji ceny zaporowe(Makro, Euro cash)dlatego trzeba objeżdżać z gazetką duże markety (do Ukasza nie mów że w małych sklepach narzuca się duże marże,przyjrzyj się cenom w dużych marketach w czasie promocji i po ,to są dopiero marże ok 60 %,wiem bo kupuję na promocjach ,tylko że u mnie ten sam towar kupiony w markecie jest ok.20% tańszy niż w markecie po promocji)Producenci małych mają gdzieś.np kapslomania pieprzą bzdury że zyskam klientów prawda jest taka,że się traci(zapłać z góry za piwo,daj za kapsel piwo klientowi,który kupuje w markecie,uzbieraj komplet kapsli i jeszcze zapłać dostawcy ok.2 zł za zgrzewkę za oddanie darmowego dla klienta piwa. bałagan w stanach magazynowych myślisz że jeszcze masz zapas atu zamiast piwa kapsle przeważnie w niedzielę.itd.Ciekawe dlaczego nie ma kapslomani w Kauflandzie,Carrfurze,itp (bo praca kosztuje a oni potrafią liczyć ,my robimy z siebie frajerów.To samo tyczy innych np.ceny pepsi czy coli w markecie 40% taniej jak w hurtowni na promocji ,długo by jeszcze wymieniać.Franczyzy itp to też ściema ,każdy zarabia ty ponosisz ryzyko.Pozdrawiam

  • Ukasz 2019-02-01 06:03:16

    Patrząc na to z drugiej strony od strony ile te mało formatowe sklepy kupują ? Cena nawet jeśli będzie niska to i tak pojawi się narzekanie że nie ma możliwości konkurowania często małe formaty poustawiane mają zbyt wysokie marzę na dany produkt. Natomiast logiczne jest że patrząc od strony producenta im większy zakup tym cena jest niższa są to zasady panujące w każdej gałęzi czy to elektronika czy spożywka

    Także hurt małoformatowy zawsze będzie traktowany w cenach detalu że względu na rotację towaru.

  • Zenek 2019-01-31 21:54:09

    Dlatego warto zachęcać producentów, aby sprzedawali bezpośrednio z pominięciem euro lub aby zadziałały lepiej hurtownie niezależne naprawdę znające lokalny rynek - koszty logistyki są już na tyle niewysokie, że przy zamówieniu 500-700 zł za towar hurtownia mogłaby dojechać z zamówionym towarem w najbliższych powiatach. Zamiast my do hurtowni oni do nas. Czy dobrze mówię?

ZOBACZ WSZYSTKIE (9)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    14,27

  • Śr

    10,45

  • Min

    5,35

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7561
Ilość aktualnych ofert: 0
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.