Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Eurocash: Pierwsza połowa roku będzie trudna z powodu presji deflacyjnej

Autor: PAP 26 lutego 2015 22:01

Eurocash: Pierwsza połowa roku będzie trudna z powodu presji deflacyjnej

Grupa Eurocash, której zysk netto w 2014 roku spadł rok do roku, zakłada, że pierwsza połowa tego roku będzie na rynku nadal trudna z powodu presji deflacyjnej - poinformował w rozmowie z PAP Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocashu. Spółka chce, by jej tegoroczny wynik EBITDA zmieścił się w konsensusie rynkowym.

"Pomimo trudnej sytuacji rynkowej, końcówka 2014 roku była relatywnie dobra, osiągnęliśmy wynik, którego rynek się spodziewał, ale rok był ogólnie trudny. Mam jednak nadzieję, że dołek minęliśmy" - powiedział PAP Owczarek.

Spółka odczuwa silną presję cenową na rynku. Nie spodziewa się, by presja deflacyjna szybko zelżała.

"Deflacja w IV kwartale była dość znaczna, na poziomie 2,6 proc. Jesteśmy ciągle pod presją deflacyjną i nie spodziewam się, by ten trend się odwrócił z dnia na dzień. Nieco bardziej optymistycznie możemy patrzyć dopiero na drugą połowę roku. Myślę, że pierwsze dwa kwartały tego roku będą ciągle trudne. W pierwszym kwartale pod względem rynku niewiele się zmieniło" - powiedział członek zarządu spółki.

Eurocash chce być spółką przewidywalną. Liczy, że tegoroczny wynik EBITDA grupy będzie zgodny z oczekiwaniami rynku.

"W tym roku chcemy się znaleźć z wynikiem EBITDA w konsensusie rynkowym" - powiedział Owczarek.

Aktualnie konsensus agencji Bloomberg zakłada EBITDA grupy w 2015 roku na poziomie ok. 490 mln zł, co oznaczałoby wzrost o ok. 19 proc. rdr.

W 2014 roku grupa Eurocash miała prawie 17 mld zł przychodów, 412,5 mln zł EBITDA, 287 mln zł zysku operacyjnego i 181 mln zł zysku netto, przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej. W 2013 roku przychody wyniosły 16,5 mld zł, EBITDA 402 mln zł, a zysk netto jednostki dominującej 221 mln zł.

W samym czwartym kwartale 2014 roku zysk netto grupy Eurocash, przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 72,3 mln zł wobec 74,8 mln zł zysku rok wcześniej. Konsensus PAP zakładał 81,2 mln zł zysku.

Skonsolidowana sprzedaż grupy wzrosła o 5,1 proc. rdr, do 4,45 mld zł. Ankietowani przez PAP analitycy spodziewali się przychodów na poziomie 4,56 mld zł.

Zysk operacyjny sięgnął 125 mln zł wobec 114,9 mln zł konsensusu PAP i 94,4 mln zł przed rokiem. Wynik EBITDA grupy wyniósł 157,3 mln zł wobec 151,6 mln zł oczekiwanych przez rynek i 124,1 mln zł rok wcześniej."Na wyniki czwartego kwartału na poziomie EBITDA wpływ miało kilka czynników. Po pierwsze, zrealizowaliśmy roczne cele zakupowe u większości dostawców, dzięki czemu osiągnęliśmy w porównaniu ze słabszym 4 kw. 2013 bonusy na normalnym poziomie. W IV kwartale 2013 roku wynik był niższy, gdyż inwestowaliśmy w alkohol w związku z podwyżką akcyzy, natomiast należne nam bonusy związane ze sprzedażą tych zapasów zrealizowaliśmy w 2014 r. Po drugie, ustabilizowana została marża w Tradisie. Po trzecie, zapowiadaliśmy redukcję kosztów i te koszty ogólnego zarządu w IV kwartale zostały zredukowane o ok. 12 mln zł, po wyłączeniu kosztów przejętych podmiotów" - powiedział Owczarek.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9469

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.