Ewolucja marek własnych. Rynek w Polsce wart 70 mld zł

Autor: dlahandlu.pl 16 lutego 2017 09:51

Marki własne, jako osobna kategoria produktowa, znajdują się obecnie w momencie kluczowym dla swojego dalszego rozwoju. W krajach takich jak Hiszpania czy Szwajcaria, ich udział wolumenowy w ogólnym rynku wynosi ponad 50 proc. W Polsce szacuje się, że co trzeci produkt tworzony jest właśnie pod marką własną.

W Polsce posiadanie na wyłączność ulubionej przez konsumenta marki własnej jest trzecim najważniejszym powodem wyboru tej, a nie innej sieci handlowej.

Pomimo sukcesywnie rosnącej wartości rynku marek własnych, dynamika tego wzrostu zaczyna powoli wyhamowywać. Według analiz PMR, w 2011 r. wzrost wspomnianego rynku wyniósł ponad 20 proc., podczas gdy w 2015 r. już tylko niewiele ponad 6,5 proc. – Przyczyn stopniowego wyhamowania dynamiki rozwoju rynku marek własnych należy upatrywać przede wszystkim w zmieniających się trendach konsumenckich oraz działaniach sieci handlowych. Marki własne zrywają obecnie z wizerunkiem tańszego produktu dostępnego głównie w dyskontach, zmierzając raczej w kierunku premiumizacji. Z kolei, same dyskonty, wymieniając asortyment na bardziej różnorodny i markowy, masowo przekształcają się w supermarkety – mówi Arkadiusz Drążek, dyrektor handlowy w firmie Brześć, będącej producentem słodyczy i przekąsek.

Zgodnie z raportem „Marki własne detalistów w Polsce 2015”, Polacy wydali w 2015 r. na produkty z kategorii private lables około 70 mld zł. Sprzedaż samych tylko produktów pod marką własną z sektora FMCG wzrosła od 2003 r. niemal czterokrotnie. Pokazuje to nie tylko ogromny potencjał marek własnych, ale i dużą konkurencję na tym rynku - praktycznie każda sieć handlowa ma już linię produktów pod marką własną. Dochodzą do tego również wyzwania związane z oczekiwaniami klientów. - Rynek private labels, jak żadnej inny, uzależniony jest od chwilowych preferencji klientów. Dlatego też, w tym segmencie konieczne jest wprowadzanie większej ilości innowacji oraz różnorodności produktowych, zgodnych z aktualnymi trendami. Dla przykładu, widzimy obecnie popyt na produkty premium czy też produkty naturalne, z dobrym jakościowo składem i zdrowymi dodatkami – komentuje Arkadiusz Drążek z firmy Brześć.

W związku ze zmianami, jakie zachodzą w segmencie marek własnych, a które stanowią odpowiedź na zmieniające się preferencje konsumenckie, część sieci handlowych ogłosiła nastanie „trzeciej generacji” marek. Pierwsza generacja oferowała podstawowe produkty w najniższych możliwych cenach, najczęściej niewspierane marketingiem i sprzedawane pod marką sklepu. Drugie pokolenie marek własnych imitowało opakowaniem i zawartością produkty zewnętrznych dostawców oraz było wspierane przez działania marketingowe sieci. Najnowszą, trzecią generacją, mają być marki, które nie imitują innych produktów, ale same w sobie stanowią innowację na sklepowych półkach, utrzymując tym samym zainteresowanie konsumentów. Istnieją też przykłady sieci, które decydują się na stworzenie własnego centrum badawczo-rozwojowego, odpowiedzialnego za przekazywanie dostawcom informacji o pożądanych przez konsumentów innowacjach. Sprawdzianem trafności działań wielkich sieci handlowych będą wyniki sprzedaży, które pokażą, co o tych zmianach sądzą sami konsumenci.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7620

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.