Faliński: Sytuacja Bać-Polu nie jest wyjątkowa, na tle całego sektora

Autor: dlahandlu.pl 11 stycznia 2019 08:11

Faliński: Sytuacja Bać-Polu nie jest wyjątkowa, na tle całego sektora Na zdj. andrzej Faliński, fot. Żelazna Studio

Los popadającego w kłopoty i „sanującego się” Bać Polu nie jest czymś wyjątkowym na tle segmentu supermarketowego, który boryka się z problemami, przechodzi w ręce nowych właścicieli w całości i fragmentach. A skoro tak, to poszukać warto przyczyn i wskazać na uwarunkowanie procesu. Moim zdaniem nieuniknionego, przy określonej polityce wobec sektora handlu - zauważa Andrzej Faliński, ekspert rynku handlowego.

Koniunktura pozwala na zarabianie, ale jest też pokusą fiskalną i pozwala na odbieranie zarobku firm. Socjal jest zawsze nienasycony, wiec narosły koszty firm handlowych: energia, paliwa, płace, opóźnione zwroty VAT i inne skutki „split payment” podzieliły rynek na tych którzy sprostają im utrzymując wzrost, i pozostałych. Firmy rentowne i rozległe, głównie sieci dyskontowe, poniosły koszty, ale uzyskały przywilej umocnienia swej pozycji w rynku, tak wobec konkurentów, jak i dostawców oraz konsumentów. Nie tylko one, ale one najbardziej.

Pozbawione 1/7 czasu pracy silne firmy poczuły się zagrożone zakazem handlu i postanowiły powalczyć inwestując w niskie ceny, reklamę i promocję. Efekt – odebranie klienta nie tylko małym sklepom, które miały doświadczyć dobrodziejstwa przywileju pracy w niedzielę. Nastąpiło ogólne przesunięcie popytu niedzilnego na cały tydzień (z dominantą sobotnią) do sklepów sieciowych, głównie dyskontowych.

Zwycięstwo to przypieczętowały wyniki finansowe – wprawdzie dyskonty straciły na rentowności, ale przy swoich wówczas około 7 proc., miały z czego tracić, a supermarkety rentowne w 2-3% już nie. W ten sposób słabsze supermarkety „uzyskały” szybko wyniki bliskie zeru lub ujemne. Nawet firmy wieloformatowe, do niedawna zdolne kompensować straty jednego formatu wynikiem innego nie uniknęły tego losu. Przykłądem może być m.in. BaćPol, dysponujący przecież dobrze sformatowaną siecią na licencji SPAR, dobrze pracującą siecią Słoneczko i silnym zapleczem hurtowym.

Po trzecie, to, co było siłą polskiego segmentu rynku sieciowego, czyli hurt i jego franczyzy, otrzymało potężny cios. Tradycyjny handel zaczął tracić tempo, a więc hurt też.

Oczywiście można dywagować, co byłoby gdyby rozmontowana (w znacznej części wskutek polityki BaćPolu) Grupa PL plus utrzymałaby się, dysponując i „obdarzając” swych integrowanych klientów detalicznych skalą i niższymi cenami. Stało się, jak się stało i dziś nic tego już nie zmieni. Zresztą restrykcje niedzielne dotknęłyby i tak większe obiekty w tym systemie (a więc Piotra i Pawła, SPAR). Do tego gdyby franczyzy dało się ujednolicić i zdyscyplinować, gdyby, gdyby…

Rynek i presja związkowa spowodowały gwałtowny wzrost płac w handlu, w związku z tym nastąpił przepływ pracowników z firm biedniejszych do bogatszych, z handlu do innych branż, a także za granicę. Przyspieszyło to opisywany proces podupadania tego segmentu.

Już 4-5 listopada w Warszawie największa konferencja dedykowana sektorowi spożywczemu i handlowemu w Polsce: 20 sesji tematycznych, 120 prelegentów, ponad 1000 uczestników. Zarejestruj się teraz!


  • sklepikarz 2019-01-14 08:07:24

    "Tradycyjny handel zaczął tracić tempo, a więc hurt też".

    Gość, który przez ostatnie 20 lat walczył z tradycyjnym handelm nagle znalazł przyczynę jego regresji. Kpina.

  • 123 2019-01-13 15:23:06

    Wprowadzić normalne podatki dla sieci zachodnich to i kondycja polskiego handlu się zmieni

  • Ubezpieczyciel 2019-01-11 14:08:13

    W znacznej mierze do szybkich upadków przyczyniają się "ubezpieczyciele" należności ( w większości niemieckie firmy) Wystarczy obniżenie limitu dla danej sieci i już zaczynają się problemy z dostawami. Mniejsze dostawy to mniejszy obrót i znowu mniejszy zysk. W tym momencie zero limitu i równia pochyła. Tak wykańczają firmy ubezpieczyciele...

ZOBACZ WSZYSTKIE (3)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,75

  • Śr

    4,18

  • Min

    2,19

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8095
Ilość aktualnych ofert: 477360

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.