Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Firmy pełne obaw wobec e-faktur

Autor: Konfederacja Lewiatan 12 czerwca 2015 10:28

Polskie firmy niechętnie zmieniają sposób fakturowania na elektroniczny. Wskaźniki wykorzystania e-faktur są alarmująco niskie - co czwarta firma działająca w kraju w ogóle ich nie odbiera, ani nie wystawia - podaje Konfederacja Lewiatan.

Jak wynika z badania Koalicji „Wybieram e-faktury" w skład której wchodzą Konfederacja Lewiatan, Orange Polska, UPC Polska oraz Poczta Polska Usługi Cyfrowe Sp. z o. o. (Envelo), faktury elektroniczne nie spotykają się z dużym zainteresowaniem ze strony przedsiębiorców. Wystawia je co trzecia badana firma, a od swoich kontrahentów otrzymuje co czwarta. Deklaracje badanych nie pozwalają również liczyć na szybką poprawę statystyk. W tym roku zmianę sposobu fakturowania planuje jedynie 12% badanych podmiotów. Dla pozostałych 88% bariery związane ze zmianą okazują się trudne do pokonania. Powodem pozostania przy papierowych wydrukach najczęściej jest siła przyzwyczajenia, wskazywana przez 45% respondentów. W drugiej kolejności, z 35% wskazań, znalazła się obawa związana z bezpieczeństwem danych przy elektronicznym przepływie dokumentów. Dla 18% badanych powodem używania faktur papierowych jest wygoda, niewiele mniej twierdzi, że blokuje ich brak jednolitego standardu dla faktur elektronicznych. Większość firm co prawda dostrzega korzyści płynące z e-fakturowania, jednak najczęściej odpowiada, że jest ich niewiele. Zdaniem aż 12% badanych firm elektroniczne faktury nie mają żadnych zalet.

Sceptycznie nastawieni często deklarują, że zmiana sposobu fakturowania może przynieść korzyści wyłącznie największym podmiotom, a w przypadku ich działalności, koszty zmian nie będą równoważone przez osiągane oszczędności. Pomimo deklaracji tego typu, świadomość realnych kosztów obsługi wydruku i wysyłki faktur jest niska. Zwłaszcza w przypadku mniejszych podmiotów respondenci mają problemy z ich oszacowaniem. Najczęściej w badaniu pojawiły się deklaracje, że koszt ten nie przekracza 5 tysięcy złotych miesięcznie. Niektórzy respondenci pytani o koszty obsługi papierowych faktur, odpowiadali, że firma nie ponosi żadnych wydatków. W rzeczywistości często jest to koszt ukryty w całości, bądź częściowo, w innych działaniach biznesowych. Faktury drukuje się na wspólnej firmowej drukarce, a wysyłka włączana jest do puli całej wychodzącej korespondencji. Mimo tego, właśnie aspekt oszczędności jest najczęściej wskazywany jako ewentualna przekonująca zachęta do przejścia na e-faktury.

Badanie wskazało również inny problem. Jak zauważa doradca podatkowy i ekspert Lewiatana Przemysław Pruszyński jako jedną z barier dla rozwoju e-fakturowania wskazywano niejasne stanowisko urzędów skarbowych wobec dokumentów elektronicznych. Jednak stanowisko to w rzeczywistości jest jasne. W ostatnich latach nie słyszałem o żadnym przypadku podważenia wiarygodności dokumentu przez urzędnika wyłącznie ze względu na jego elektroniczną formę. Nawet gdyby taka sytuacja miała miejsce, to w słowniczku do ustawy o VAT wprost napisane jest, że faktura to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej - mówi.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,98

  • Śr

    4,74

  • Min

    3,32

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9558

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 550351

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.