Food Show 2017: Żywność – najlepsza wizytówka promocyjna Polski

Autor: dlahandlu.pl 16 marca 2017 12:55

Food Show 2017: Żywność – najlepsza wizytówka promocyjna Polski Paneliści podczas debaty Żywność – najlepsza wizytówka promocyjna Polski, fot. PTWP

Sektor rolno-spożywczy w Polsce jest jednym z beneficjentów ustrojowej transformacji i znajduje się w kluczowym momencie rozwoju. Jednak w zmieniających się realiach gospodarczych w Europie i na świecie polscy eksporterzy muszą szukać dla swoich produktów innych przewag niż cena, a nawet jakość. Polska żywność z pewnością potrzebuje mocnej marki – mówili paneliści sesji inauguracyjnej „Żywność – najlepsza wizytówka promocyjna Polski”, odbywającej się w ramach Food Show 2017 w Katowicach.

Sektor rolno-spożywczy w Polsce jest wielkim beneficjentem naszej transformacji. 1989 rok to czas zmiany ustroju i rok kiedy powstało mnóstwo firm. Drugi etap, czyli akcesja do Unii Europejskiej i rozwój możliwości eksportowych oraz dotacje, to na pewno czas, kiedy branża wykorzystała swoją szansę – mówił Paweł Stamburski, Dyrektor Departamentu Sektorów Strategicznych Banku Zachodniego WBK.

Rola tego sektora dla gospodarki jest ogromna – wzrost wartości produkcji sięgał na przestrzeni ostatnich lat ok. 5 proc. i według prognoz BZ WBK ten trend się utrzyma. Wartość wszystkich produktów rolno-spożywczych to ok. 20 proc. wszystkich towarów produkowanych w Polsce.

Paweł Stamburski podkreślił, że coraz więcej przedsiębiorstw z tej branży jest rentownych – obecnie to ok. 83 proc. firm i z roku na rok ta liczba rośnie, co dobrze świadczy o kondycji sektora. 

Ekspert zaznaczył również, że jednym z najbardziej gorących tematów w branży jest konsolidacja.
– Chyba dochodzimy do momentu, gdy konsolidacja będzie przyśpieszała, a powodów jest wiele - ewolucja handlu detalicznego w Polsce, zmiana preferencji zakupowych, rosnąca rola dyskontów na pewno wymuszą konsolidację sektora – mówił przedstawiciel BZ WBK.

Eksport, który jest silnikiem rozwoju całej gospodarki jest także głównym czynnikiem rozwoju, jeśli chodzi o branżę rolno-spożywczą – jego udział w łącznych przychodach firm z sektora rolno-spożywczego stanowi 26 proc. całości. Paneliści byli zgodni, co do tego, że jeśli przedsiębiorcy chcą eksportować, to muszą mieć skalę i efektywność, aby móc konkurować z dużymi firmami zagranicznymi.

- Jesteśmy w miejscu, w którym mieliśmy być – nie da się zdobywać rynku w nieskończoność, poza tym rynek łatwiej jest zdobyć niż utrzymać. Polska jest obecnie w momencie utrzymania rynku. Mamy ponad 80 proc. eksportu na rynek europejski i nic się ostatnio nie zmieniło – powiedział Andrzej Gantner, Dyrektor Generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Ekspert zwrócił uwagę na fakt, że rynek wewnętrzny UE wykazuje tendencje nasycenia i do rozpadania się. - Powstają pozataryfowe bariery w handlu, które w nas uderzają - powiedział Andrzej Gantner, Dyrektor Generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Tłumaczył, że nie jest łatwo wejść z polską żywnością na rynki pozaeuropejskie. - Złudne mniemanie o tym, że rynki trzecie (spoza UE) tylko czekają, aby zjeść polskie jabłka czy kiełbasę, rozwiało się. Mamy bariery logistyczne, historyczne i kulturowe – na rynki trzecie jest nam dużo trudniej się przebić – mówił Gantner.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    2,39

  • Śr

    1,90

  • Min

    1,45

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6261

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.