FR: Nabiał domeną polskich producentów, ale sprzedawany w zagranicznych marketach

Autor: Fundacja Republikańska 3 listopada 2016 10:00

Udział kanału dużych sieci sklepów (sklepy wielkoformatowe) i sklepów niezależnych
(sklepy małoformatowe) w sprzedaży danej kategorii jest pochodną zwyczajów zakupowych
konsumentów oraz polityki handlowej producentów. Wpływa to na poziomy cen oferowanych
produktów w sklepach wielkich sieci i w małych niezależnych. Różnica na niekorzyść tych
drugich jest różna zależnie od kategorii, wahając się od kilku procent do ponad jednej czwartej
ceny - wynika z raportu Fundacji Republikańskiej "Rynek produkcji spożywczej w Polsce. Czy polska żywność rzeczywiście jest polska?".

Na uwagę zasługuje relatywnie niski udział sklepów niezależnych w dystrybucji produktów nabiałowych – Jogurty 30 proc., Nabiał, Mleko, Sery 31 proc. - i to pomimo tego, że produkty nabiałowe cechują się krótkim terminem przydatności, który powinien wspierać częste zakupy w małych ilościach, w czym specjalizują się małe sklepy. Nabiał, obok napojów alkoholowych, pieczywa, mięsa i wędlin oraz papierosów, jest jedną z najważniejszych kategorii produktowych w sklepach niezależnych.

Kategoria nabiałowa zdominowana jest przez polskich producentów, a jednak 69 proc. mleka i nabiału sprzedaje się głównie w dużych sieciach sklepów należących do kapitału zagranicznego, w tym przede wszystkim w postaci marek własnych w kanale dyskontów. Branża mleczarska jest jedną z najmniej rentownych branż spożywczych, a mimo to można zaobserwować kooperację największych producentów z dużymi sieciami detalicznymi, kosztem współpracy ze sklepami małoformatowymi. W efekcie postępuje szybka konsolidacja tej branży, a udział 5 największych producentów w rynku produkcji nabiału, mleka i serów (z uwzględnieniem marek własnych dużych sieci) sięga 75 proc.

Niezależnie od kategorii duża koncentracja produkcji, połączona z uzależnieniem dystrybucji od dużych sieci handlowych, w perspektywie długoterminowej może mieć negatywne skutki dla rentowności zarówno samych producentów, jak i dostarczających do nich gospodarstw rolnych.
Podsumowując, w przypadku oceniania skutków ewentualnych regulacji na rynek produkcji i dystrybucji żywności w Polsce, należy analizować relacje pomiędzy producentami spożywczymi a podmiotami rynku dystrybucji detalicznej biorąc pod uwagę następujące zależności:
 - Małe sklepy niezależne są mocno uzależnione od działań polityki handlowej globalnych producentów spożywczych, którzy dominują w większości kategorii; 
- Transgraniczne relacje pomiędzy globalnymi producentami spożywczymi a dużymi sieciami handlowymi. Analiza poziomów oferowanych cen może wskazywać na istotnie odmienne traktowanie kanału nowoczesnego względem sklepów niezależnych;
- Relacje małych polskich producentów z dużymi sieciami handlowymi, którzy nie posiadając rozpoznawalnych marek mogą być łatwo zastąpieni w ofercie dużego detalisty.

W kontekście omawianych poniżej inicjatyw legislacyjnych należy zauważyć, że wprowadzenie dodatkowego ryzyka kontroli w relacjach z małymi producentami może doprowadzić do wypchnięcia ich produktów z półek wielkich sieci detalicznych. Ryzyko utrzymywania relacji biznesowych z małymi podmiotami może okazać się wówczas zbyt wysokie względem potencjalnych korzyści i niskiego obrotu. W takiej sytuacji beneficjentami mogą okazać się globalni producenci spożywczy, którzy nie będą stanowili ryzyka dla wielkich sieci detalicznych w zakresie zakwalifikowania ich jako strony asymetrycznych relacji handlowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!
KOMENTARZE  
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    8,49

  • Śr

    6,03

  • Min

    4,44

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8644

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563358

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.