FRSiH 2016: Cena kluczowym czynnikiem hamującym spożycie ryb

Autor: dlahandlu.pl 17 października 2016 18:33

W Polsce spożywamy ok. 13 kg ryb i przetworów rybnych w ciągu roku per capita. Europejska średnia to 23-24 kg na osobę rocznie. Paneliści debaty "Branża rybna - rynek na fali wznoszącej", która odbyła się podczas IX Forum Rynku Spożywczego i Handlu dyskutowali o tym, w jaki sposób zwiększyć spożycie tej grupy produktów i jakie czynniki hamują rozwój sektora.

 - Nadal jesteśmy społeczeństwem mięsnym. Statystyczne spożycie drobiu wynosi 72 kg na osobę rocznie. Mięso jest dużo tańsze niż ryby i wpływa to na decyzje zakupowe konsumentów. Ale musimy spojrzeć na branżę także poprzez pryzmat poszczególnych gatunków ryb. I tak, w ubiegłym roku spożycie konserw rybnych wzrosło o 7 proc. Spożycie łososia rosło ostatnio w tempie dwucyfrowym, a bywało że wzrosty wynosiły nawet 100 proc. Tendencje te zostały jednak zahamowane przez wzrost cen surowca. Zależność jest prosta: rośnie cena, spada spożycie - mówił Bogusław Kowalski, twórca i prezes Grupy Kapitałowej Graal

Jego zdaniem drugim kryterium, które ma wpływ na małe spożycie ryb w Polsce jest stereotypowe myślenie o tej grupie produktów. - Ludzie nie chcą jeść ryb, bo wciąż pokutuje przekonanie, że mają ości. Jednak dzięki technologii możemy nad tym zapanować i ości w rybach do konsumpcji nie ma. Trzeba pracować nad zmianą świadomości konsumentów, organizować kampanie promujące spożycie ryb. Mimo wszystko, obserwując sytuację branży, jestem optymistą, bo zjadamy o 10 proc. więcej ryb niż przed rokiem. Konsumenci coraz więcej wiedzą o zdrowym odżywianiu i uwzględniają produkty rybne w swoim menu - dodał prezes grupy Graal.

Arkadiusz Jaworowski, dyrektor ds. handlu i marketingu Suempolu zwrócił uwagę na wysokie ceny łososia. - Obecnie kosztuje on 40-50 zł za kilogram. Tak duża dysproporcja względem ceny mięsa musi warunkować decyzje zakupowe klientów. Co warte podkreślenia, w Polsce są dobre firmy przetwórcze. Powstały też kampanie, które w znacznym stopniu zmieniły nastawienie konsumentów do tej ryby. Mimo wszystko łosoś jest drogi, ceny produktów rybnych rosły w szybkim tempie, a konsumentów po prostu na nie nie stać. To największa bariera w rozwoju branży - mówił Arkadiusz Jaworowski.

Co jeszcze można zrobić, aby ryby częściej trafiały na polskie stoły? Zdaniem Kazimierza Kustry, założyciela i prezesa firmy Seko, ważna jest edukacja. - Dzieci w Polsce rzadko jedzą ryby, podczas gdy we Francji i Norwegii już dwulatki spożywają ostrygi. W szkolnych stołówkach również nie ma ryb w menu. Branża rybna otrzymuje dużo mniejsze wsparcie od państwa niż np. przemysł drobiarski. Gwoli sprawiedliwości - producenci też muszą spełniać swoją rolę i spełniać oczekiwania konsumentów. My produkujemy m.in. delikatne ryby dla dzieci, bez konserwantów, łatwe do spożycia - mówił Kazimierz Kustra.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9469

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.