FRSiH 2018: Konsolidacja w oczekiwaniu na boom na rynku fuzji i przejęć (pełna relacja)

www.portalspozywczy.pl 15 listopada 2018 09:35

FRSiH 2018: Konsolidacja w oczekiwaniu na boom na rynku fuzji i przejęć (pełna relacja) Uczestnicy debaty pt. „Konsolidacja w oczekiwaniu na boom na rynku fuzji i przejęć”, fot. Żelazna Studio

Obserwujemy znaczne przyspieszenie procesu fuzji i przejęć w przemyśle spożywczym. Przyczyną jest w głównej mierze sukcesja oraz ambitne plany inwestycyjne właścicieli i związana z tym potrzeba pozyskania zastrzyku gotówki - wynika z debaty pt. „Konsolidacja w oczekiwaniu na boom na rynku fuzji i przejęć”, która odbyła się podczas XI Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2018.

Jak mówił, żeby była ona udana, trzeba przede wszystkim zrozumieć przedmiot transakcji, a także powody sprzedaży firmy. Potrzebna jest też profesjonalna wycena firmy, która może jednak ostatecznie różnić się od końcowej ceny transakcji.

PRZYGOTOWANIE, PRZYGOTOWANIE, PRZYGOTOWANIE

Jak zaznaczył Piotr Mietkowski, członek rady nadzorczej BGŻ BNP Paribas, proces konsolidacji znacznie przyspiesza zjawisko sukcesji. Jak zauważył, dużo firm powstało po okresie transformacji i teraz powinna następować zmiana pokolenia. Jednak często bywa tak, że właściciele firm nie mają komu przekazać firmy, muszą więc albo szukać partnera do biznesu, lub firmę sprzedać.

– Mamy coraz więcej konsolidacji. Co jest obiektem zainteresowań inwestorów? Absolutnie wszystko! – mówił Piotr Mietkowski.

Prelegent wskazał, że oprócz głośnych transakcji, istnieje też dużo takich, których nie widzimy, ponieważ nie mamy oficjalnych danych finansowych.

Jako ciekawe rozwiązanie członek rady nadzorczej, Bank BGŻ BNP Paribas wskazał family offices. –  To nowa kategoria inwestorów, pomysł na znalezienie środków na rozwój. W odróżnieniu od inwestora finansowego są to inwestorzy długoterminowi. Jak wchodzą, nie koniecznie potrzebują mieć ścieżkę wyjścia – tłumaczył.

Piotr Mietkowski radził, by traktować konsolidacje jako pewnego rodzaju wyzwanie. – Patrzymy na konsolidacje jak na wyzwanie. Coś co przeniesie spółkę na kolejny poziom. Jak do każdego wyzwania, trzeba się do tego przygotować. Zrobić analizę celów, dobre zrozumieć oczekiwania środowiska, w którym istnieje przejmowana spółka – tłumaczył.

Przyznał, że przy przejęciach za granicą często widać niezrozumienie danego rynku. – Myślę, że to przygotowanie do transakcji decyduje o sukcesie lub braku sukcesu – stwierdził.

Prelegent podkreślił, że w przypadku fuzji i przejęć najważniejsze jest odpowiednie przygotowanie. –Przygotowanie, przygotowanie, przygotowanie. Brak przygotowania to równia pochyła. Przygotowanie także od strony czysto księgowej. Warto sprzedać później, ale lepiej przygotowaną firmę. Należy jasno określić cele i limity. Nie warto oszczędzać na doradcach.  Przygotowanie i doradcy to punkty krytyczne – radził.

WIELKIE PORUSZENIE

– W branży spożywczej widać duże poruszenie. To czas, kiedy wielu przedsiębiorców-założycieli myśli, co dalej – mówił Robert Niczyporuk, partner, Praktyka Prawa Spółek, Fuzji i Przejęć, kancelaria DZP.


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,50

  • Śr

    2,82

  • Min

    1,99

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6556
Ilość aktualnych ofert: 296035

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.