FRSiH 2018: Konsolidacja w oczekiwaniu na boom na rynku fuzji i przejęć (pełna relacja)

www.portalspozywczy.pl 15 listopada 2018 09:35

FRSiH 2018: Konsolidacja w oczekiwaniu na boom na rynku fuzji i przejęć (pełna relacja) Uczestnicy debaty pt. „Konsolidacja w oczekiwaniu na boom na rynku fuzji i przejęć”, fot. Żelazna Studio

Obserwujemy znaczne przyspieszenie procesu fuzji i przejęć w przemyśle spożywczym. Przyczyną jest w głównej mierze sukcesja oraz ambitne plany inwestycyjne właścicieli i związana z tym potrzeba pozyskania zastrzyku gotówki - wynika z debaty pt. „Konsolidacja w oczekiwaniu na boom na rynku fuzji i przejęć”, która odbyła się podczas XI Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2018.

– Rynek spożywczy w Polsce jest trudny. Jest bardzo konkurencyjny. Wiele firm nie wytrzymuje konkurencji i sprzedaje firmy – mówił podczas FRSiH 2018 Krzysztof Tokarz, prezes zarządu, Grupa Specjał.

Jak przyznał, konsolidacja to jeden z elementów rozwoju. – W przypadku Grupy Specjał analizujemy rynek i podejmujemy decyzję, czy uczestniczymy w procesie akwizycyjnym czy rezygnujemy – tłumaczył.

Prelegent zaznaczył, że Grupa planuje być ważnym graczem na rynku. – Gonimy najsilniejszego gracza. Jesteśmy na etapie przeprowadzania wielu rozmów. Czekamy na duże deale. Jesteśmy na to gotowi. Firma Specjał ma bardzo dobrą kondycję finansową. Czujemy ten rynek i chcemy być na nim ważnym rozgrywającym – zapowiedział Tokarz.

Prezes Grupy Specjał radził, by decyzje dotyczące dalszych losów firmy podejmować rozważnie i na chłodno. – Im mniej emocji, tym lepsze skutki transakcji. Nie należy przyspieszać, a zwalniać. Trzeba zrobić dobre rozpoznanie firmy. Sprawdzić m.in. to, czy obie firmy są w stanie współpracować – radził.

INWESTOR DO WSPÓŁPRACY

Konsolidacja to jeden z elementów rozwoju – tę opinię podzielił także prezes Graala Bogusław Kowalski, którego firma przejęła 8 spółek i obecnie ma już 40 proc. udział w rynku m.in. konserw rybnych. Brak możliwości rozwoju na krajowym rynku spowodował zainteresowania współpracą z funduszem Abris (jest on współwłaścicielem firmy Graal), który pomaga w pozyskaniu kolejnych firm na rynku zagranicznym.

Prezes Graala przyznał, że wejście funduszu Abris dało firmie globalne rozeznanie w rynku, przegląd różnych procesów oraz większą profesjonalizację. – W Polsce właściwie rozwinęliśmy się na tyle, że została nam tylko zagranica. Stąd decyzja by wszedł fundusz, który ma doświadczenie za granicą. Przyjęliśmy strategię przejmowania firm z brandem na poszczególnych rynkach. Rozmawiamy w tej chwili z kilkoma firmami z Europy Zachodniej. Jesteśmy z niektórymi z nich na etapie due diligence, czyli badania finansowego, społecznego, produkcyjnego – tłumaczył podczas debaty Bogusław Kowalski.

Podkreślił, jak istotną kwestią jest poznanie kultury organizacyjnej i wartości firmy akwirowanej. – Kultura organizacyjna jest niedoceniana. Mało się o tym mówi, a jest to podstawa funkcjonowania każdej organizacji – stwierdził. Przyznał jednocześnie, że każda akwizycja jest inna, ponieważ potrzeby każdej firmy są inne. Każda jest też związana z ryzykiem.


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    20,99

  • Śr

    17,25

  • Min

    14,99

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6533
Ilość aktualnych ofert: 270318

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.