FRSiH: Podwójna jakość żywności nie oznacza, że konsument jest wprowadzany w błąd

Autor: dlahandlu.pl 22 listopada 2018 12:16

FRSiH: Podwójna jakość żywności nie oznacza, że konsument jest wprowadzany w błąd Mikołaj Piaskowski, counsel, radca prawny, Baker McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy sp.k. Fot. Żelazna Studio

Zmiany przepisów konsumenckich, które proponuje UE, w tym projekty dyrektyw w ramach tzw. Nowego Ładu, mogą przyczynić się do wzrostu świadomości konsumentów - ocenia Mikołaj Piaskowski, radca prawny w Baker McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy sp.k. Zwrócił on także uwagę, że tzw. podwójna jakość żywności nie oznacza, że konsument wprowadzany jest w błąd.

- Wątek podwójnej jakości żywności był od wielu lat podejmowany przez UE i UOKiK, ale ja podszedłbym do tego tematu bardziej zdroworozsądkowo. Zastanawiam się, czy dyrektywa nie wywróci obecnego status quo. Obecnie dopuszczane jest, by produkty były sprzedawane w różnych opakowaniach w różnych częściach UE, ale to nie musi od razu oznaczać, że konsument wprowadzany jest w błąd. Gdyby produkty sprzedawane w różnych krajach reklamowano jako takie same, czy umyślnie stosowano gorsze składniki w jednym a lepsze w drugich, to takie działanie powinno podlegać karze – mówił ekspert podczas panelu „Dawid czy Goliat – handel mierzy się z legislacyjnym naporem”, który odbył się drugiego dnia XI FRSiH.

Zwrócił uwagę, że w niedawnym badaniu UOKiK nie wszystkie produkty sprzedawane w Polsce, mające swoje odpowiedniki na Zachodzie Europy, były gorszej jakości. Zdarzało się, że polskie wersje były lepsze od tych zachodnich. - To złożony problem, jednym przepisem tego się nie wyjaśni. Zalecałbym tu ostrożność – mówił Mikołaj Piaskowski.

Natomiast w przypadku regulacji związanych z Nowym Ładem, widzi on pozytywny wpływ propozycji KE na wzrost świadomości konsumentów. - Konsumenci będą bardziej świadomi tego, kto im sprzedaje i co, a także, co wyszukują w wyszukiwarkach. Prowadzący przeglądarkę będzie musiał prezentować jaką metodologię stosuje pokazując wyniki wyszukiwania, czy dany produkt pojawił się, bo jest najbardziej poszukiwany, czy dlatego, że jest sponsorowany przez producenta - tłumaczył.

Mikołaj Piaskowski zabrał także głos w dyskusji toczącej się wokół zakazu handlu w niedziele, oceniając przepisyz punktu widzenia konstrukcji prawnej. – Ta ustawa to bardzo zły akt prawny. Od ponad pół roku wszyscy zastanawiamy się co oznaczają podstawowe definicje w tej ustawie, co jest przeważającą działalnością, co jest dworcem, co placówka pocztową. Ustawa jest ewidentnie naruszeniem swobody prowadzenia działalności gospodarczej – podsumował radca prawny  w Baker McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy sp.k.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,49

  • Śr

    2,92

  • Min

    1,44

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 846

GORĄCE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 404097

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.