Gemius: Facebook i Google zmieniają e-commerce

Autor: Marek Molicki, menedżer regionalny w firmie Gemius 13 października 2016 12:05

Oficjalna zapowiedź Facebook Marketplace pojawiła się 3 października i od tego momentu w świecie e-commerce zrobiło się gorąco. Start Marketplace nie dziwi tym bardziej, że zaledwie przed kilkoma tygodniami, 17 października, Google uruchomiło Zakupy Google. Swoimi wnioskami na temat nowych narzędzi wspierających e-handel dzieli się Marek Molicki, menedżer regionalny w firmie Gemius.

Marketplace może być świetną okazją dla wielu sprzedawców do rozszerzenia swojej działalności i zdobycia nowych klientów. Widzę tu pole do popisu nie tylko dla sklepów, ale też dla punktów usługowych. To też dość naturalny ruch, zwłaszcza że Facebook – a właściwie ludzie używający Facebooka – całkiem nieźle sobie na tym polu radzi. 27 lipca Sheryl Sandberg, COO Facebooka, opublikowała post, w którym poinformowała o kwartalnych wynikach i ogłosiła, że już 60 milionów firm korzysta ze stron Facebooka. Lepsze od jej posta są komentarze ludzi, którzy opisują, jak ich małe i średnie biznesy rozwinęły się dzięki Facebookowi. Trudno o lepszą reklamę i rekomendację.

W tym kontekście Marketplace powinien odnieść sukces. Zwłaszcza że Facebook może naprawdę dużo.

Zakładam, że zakupy w internecie mogą dzięki nowej funkcjonalności Facebooka nabrać nowego wymiaru, a to ze względu na liczbę danych na temat użytkowników, którymi Facebook dysponuje. Precyzyjne targetowanie ofert do faktycznie zainteresowanych, a do tego znajdujących się blisko, może znacznie usprawnić proces kupna-sprzedaży i wyeliminować z biznesu pośredników, którzy takich możliwości łączenia sprzedawcy z nabywcą nie mają. Zwłaszcza że Facebook nie zapowiedział pobierania prowizji od sprzedaży czy wystawienia oferty, co również czyni Marketplace bardzo atrakcyjnym sposobem na dotarcie do klientów.

Co więcej, Facebook może nigdy nie wprowadzić takiej opłaty, bo ma znacznie więcej innych, lepszych możliwości zarobienia na usłudze. Choćby poprzez wprowadzenie różnych metod reklamowania ofert – to sytuacja win-win.

Dodajmy do tego, że samo wystawianie ofert wygląda na banalnie proste i przypomina naturalny sposób korzystania z Facebooka. Wystawianie oferty w tym serwisie jest znacznie łatwiejsze niż np. na platformach aukcyjnych.

Największym minusem jest to, że od momentu złożenia oferty proces kupna-sprzedaży odbywa się poza Facebookiem, co dla pewnych osób może się okazać zbyt dużym ryzykiem, choć z drugiej strony oszustwa zdarzają się i tam, gdzie cały proces przebiega w jednym miejscu. Pozostawiając z boku kwestie uczciwości lub jej braku u sprzedających i kupujących, uciążliwe może być to, że po zaakceptowaniu oferty nie można np. szybko i sprawnie, klikając po prostu „zapłać”, przesłać pieniędzy i wybrać formy przesyłki.

Nie mam jednak wątpliwości, że jeśli nowa funkcjonalność się przyjmie (a wszystko wskazuje na to, że tak się stanie), Facebook zadba o to, by zakupy były jeszcze przyjemniejszym i bezpieczniejszym doświadczeniem dla użytkowników, a dla samego Facebooka – kolejnym źródłem przychodów. Już dziś serwis Marka Zuckerberga ma do tego wiele narzędzi.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7949
Ilość aktualnych ofert: 481680

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.