GfK: Blisko 2/3 polskich klientów nie spotkało się z określeniem Czarny Piątek

Autor: GfK, dlahandlu.pl 21 listopada 2017 16:19

GfK: Blisko 2/3 polskich klientów nie spotkało się z określeniem Czarny Piątek Fot. za Shutterstock.com

Niemal 2/3 polskich konsumentów nie spotkało się z określeniem Black Friday czy Czarny Piątek. W tym roku ponad 60 proc. pytanych osób nie chce skorzystać z tej wyprzedaży - wynika z badania GfK.

Black Friday, czyli Czarny Piątek, to przypadający na ostatni piątek listopada jeden dzień w roku, w którym obowiązują szczególnie atrakcyjne wyprzedaże i obniżki cen w sklepach. Tegoroczny Czarny Piątek wypada 24 listopada. Polscy detaliści powoli przenoszą na lokalny rynek tradycję ze Stanów Zjednoczonych. Z roku na rok do akcji przyłączają się kolejni producenci elektroniki użytkowej, nowych technologii, sprzętu AGD czy odzieży, a także sieci handlowe FMCG. Czy jednak tego rodzaju akcje marketingowe przynoszą faktyczne korzyści, a udział w nich się opłaca?

Czarny Piątek to w wielu krajach ważna data. Z analiz GfK wynika, iż w niektórych z nich, jak np. w Wielkiej Brytanii, w tygodniu, w którym wypada Czarny Piątek konsumenci wydają więcej pieniędzy niż w tygodniu poprzedzającym święta Bożego Narodzenia. W Hiszpanii, Francji, Niemczech oraz we Włoszech podobną tendencję można zaobserwować w przypadku wybranych grup produktowych, takich jak np. telewizory czy urządzenia przenośne.

W Hiszpanii sprzedaż w 47 tygodniu 2016 roku stanowiła 5,2 proc. całkowitej sprzedaży rocznej. Biorąc pod uwagę wybrane grupy produktowe, w wymienionych krajach największe udziały w wartości sprzedaży odnotowały mobilne komputery, telefony komórkowe i smartfony.

Tydzień, na który przypada Czarny Piątek generuje znacznie wyższą sprzedaż w porównaniu z przeciętnym tygodniem handlowym. Porównując trendy ilościowe i zmiany cen na polskim rynku telewizorów w tygodniu, na który w 2016 roku przypadał Czarny Piątek, z tygodniem go poprzedzającym, można było zaobserwować ponad 60-procentowy wzrost sprzedaży w ujęciu ilościowym oraz 50-procentowy w ujęciu wartościowym. Spadek cen wyniósł w tym czasie około 7 proc.

Cytowane wyniki sprzedaży są bez wątpienia wynikiem wpływu kampanii promocyjnych prowadzonych z okazji Czarnego Piątku. Co warte podkreślenia, w 2015 roku, kiedy popularność akcji wyprzedażowych związanych z Czarnym Piątkiem nie była jeszcze zbyt duża, nie można było jednoznacznie stwierdzić „wyprzedażowego” wpływu kampanii.

Odnotowane w listopadzie wzrosty sprzedaży we wspomnianych branżach nie znajdują odzwierciedlenia w branży FMCG. Z analiz GfK wynika, iż w ostatnich latach obroty ze sprzedaży w sektorze spożywczym w listopadzie nie zwiększyły się. Nie zaobserwowano również wzrostu pod względem wielkości sprzedaży.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    17,70

  • Śr

    11,15

  • Min

    9,33

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9310

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.