GfK: Co piąte gospodarstwo domowe odżywia się niezdrowo

Autor: dlahandlu.pl 12 października 2018 12:54

GfK: Co piąte gospodarstwo domowe odżywia się niezdrowo Fot. Shutterstock

Z raportu GfK poświęconego identyfikacji zwyczajów zakupowych w zakresie zdrowego i ekologicznego odżywania wynika, iż ponad 1/5 polskich gospodarstw domowych odżywia się niezdrowo. Z drugiej strony, rośnie liczba gospodarstw, które są w pełni świadome roli i znaczenia ekologii w życiu codziennym.

Instytut GfK dokonał segmentacji polskich gospodarstw domowych opartej na kupowanych produktach. Biorąc pod uwagę zakupione w ciągu roku kategorie produktowe (około 90 kategorii), gospodarstwa domowe zostały podzielone na 4 segmenty pod względem wielkości i struktury wydatków na żywność. W celu obserwacji zmian nawyków zakupowych na przestrzeni czasu, wyniki porównano z wynikami z roku 2014.

- W Polsce zapanowała moda na zdrowe odżywianie. Media, producenci i detaliści głośno i często mówią o zdrowszej kuchni, zdrowszych produktach, żywności typu bio, eko, produktach bez laktozy oraz o tym, jaki wpływ na komfort naszego życia ma sposób, w jaki się odżywiamy. Sami konsumenci często deklarują, że zdrowiej się odżywiają, dbają o siebie i swoich bliskich, przestrzegają diet, modeli odżywiania. Skutecznym sposobem, aby sprawdzić czy owe deklaracje znajdują potwierdzenie w tym, co faktycznie robimy i w produktach spożywczych, które kupujemy, jest analiza koszyka zakupowego. Czyli co tak naprawdę kupujemy i jaką część naszego koszyka stanowią produkty zdrowe i ekologiczne – tłumaczy Artur Czajka, analityk w Panelu Gospodarstw Domowych GfK.

21 proc. gospodarstw domowych w Polsce to gospodarstwa kupujące produkty i odżywiające się w sposób, który można opisać jako niezdrowy. Kupują więcej półproduktów, dań gotowych i mrożonych oraz różnego rodzaju fixów. W ich koszykach najczęściej znajdują się napoje gazowane, chipsy, popcorn czy inne słone przekąski. W segmencie „Niezdrowych” gospodarstw jest najwięcej rodzin z dziećmi, część zakupów odpowiada więc na zapotrzebowanie najmłodszych i młodych konsumentów. Można jednak zaobserwować, iż rodzice starają się wprowadzać do diety produkty, które rekompensują w pewien sposób mniej zdrowe produkty, tj. kupują np. soki 100% czy wodę niegazowaną. Segment ten od 2014 roku utrzymuje się na stabilnym poziomie.

- Dzięki przeprowadzonej segmentacji polskich gospodarstw domowych i dokładnej analizie wyłonionych grup, wiemy jak dotrzeć z produktami do poszczególnych segmentów. Dla przykładu, w przypadku gospodarstw „Niezdrowych”, producenci, a także sklepy powinni inwestować w promocje i nowości. Segment ten dysponuje bowiem dość wysokimi dochodami, ale sam siebie określa jako „wciąż na dorobku”. Gospodarstwa z tej grupy są więc wyczulone na promocje i aktywnie ich poszukują. Szukają nowości, zwłaszcza gdy te są wspierane reklamami. Ponadto wykazują otwartość na zakupy dla swoich dzieci produktów, które w obrębie danej kategorii komunikują, że są zdrowsze niż pozostałe – dodaje Artur Czajka.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    1,67

  • Min

    0,87

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9084

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.