GfK: Małe sklepy w odwrocie, rośnie liczba i konkurencyjność dyskontów

Autor: dlahandlu.pl 20 sierpnia 2018 12:13

GfK: Małe sklepy w odwrocie, rośnie liczba i konkurencyjność dyskontów fot. Shutterstock

Analiza struktury handlu detalicznego wskazuje, iż podobnie jak w poprzednich latach, także w roku ubiegłym segment handlu wielkoformatowego odnotował wzrost pod względem liczby placówek. W szczególności dotyczy to dyskontów, których liczba wzrosła o niemal 4 proc. Równocześnie, o około 4 proc., spadła liczba małych sklepów spożywczych i specjalistycznych – wynika z danych firmy GfK. Jak podaje firma badawcza, w Polsce działa obecnie niemal 100 tys. sklepów spożywczych.

- Podobnie jak w ubiegłych latach, w 2017 roku mocno zaakcentowały swoją obecność w handlu dyskonty. Pomimo numerycznego spowolnienia wzrostu tego formatu, nadal jednak działały: efekt skali, częstotliwość zmian asortymentu, lepsza jakość oferowanych produktów oraz polityka niskich cen. Wszystko to sprawiło, że konkurencyjność sklepów dyskontowych nadal wzrasta i jest ogromnym wyzwaniem dla pozostałych segmentów handlu detalicznego – mówi Renata Twardowska, ekspert w zespole Consumer Panels & Services GfK.

W odpowiedzi na politykę dyskontów, niektóre hipermarkety dokonały modernizacji placówek, często zmniejszając powierzchnię sprzedaży sklepu (po sąsiedzku powstawały małe pasaże handlowe) oraz modyfikując asortyment, co miało na celu zachęcenie nabywców do częstszych, nawet codziennych, zakupów. Z kolei supermarkety postawiły przede wszystkim na jakość i świeży asortyment.

W analizowanym okresie widoczny był również wzrost liczby placówek convenience i proximity oraz wzmocnienie tendencji oferowania przez sklepy z segmentu handlu małoformatowego dodatkowych usług, jak np. możliwości odbioru paczek kurierskich, opłacania rachunków, wykonania ksero czy kąciki bistro z gorącą kawą i dostępem do Wi-Fi.

Co istotne, niemal we wszystkich formatach nadal rozwija się usługa click & collect, czyli opcja zakupów spożywczych online. Na przestrzeni ostatnich kilku lat wzrósł odsetek gospodarstw domowych dokonujących zakupy produktów FMCG przez internet. Obecnie wynosi on 25,7 proc, a wartościowy udział tego rodzaju zakupów wzrósł do poziomu niemal 1 proc.

Regularni nabywcy FMCG w kanale e-commerce deklarują korzystanie ze wszystkich formatów handlu detalicznego, jednak sklepy małoformatowe są dla nich mniej istotne.

- Po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele zakupy w sklepach internetowych mają szansę jeszcze bardziej się zintensyfikować, ale też nie jest wykluczone, że zakaz ten spowoduje powrót do łask sklepów wielkoformatowych, w których nabywcy będą robić zakupy na zapas. Zarówno producenci, jak i detaliści starają się analizować potencjalny wpływ skutków wprowadzenia tzw. zakazanych niedziel na ich biznes. Jednak brak jeszcze konkretnej (wychodzącej poza deklaracje) wiedzy na temat zmiany zachowań zakupowych polskich gospodarstw domowych – wpływu ograniczeń w handlu na ich zakupy kategorii FMCG w poszczególnych kanałach dystrybucji – dodaje Renata Twardowska.

Analiza powstała na podstawie danych pochodzących z opracowania własnego GfK „Sieci detaliczne na rynku FMCG w Polsce – edycja 2018.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6022

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.