GlobalData: Twardy Brexit obniżyłby wartość rynku detalicznego non-food o 2,3 mld funtów

Autor: dlahandlu.pl 12 grudnia 2018 12:27

Niskie zaufanie konsumentów i zawyżone ceny żywności w przypadku tzw. twardego Brexitu spowodowałyby, że brytyjski sektor detaliczny produktów nieżywnościowych byłby warty o 2,3 mld funtów mniej niż w przypadku Brexitu opartego na porozumieniu handlowym – ocenia GlobalData.

- W świetle ostatnich wydarzeń detaliści pogodzili się z faktem, że istnieje realna potrzeba zaplanowania twardego scenariusza Brexitu, który oznaczałby koniec wolnego handlu i unii celnej między Wielką Brytanią a UE. Zwiększone taryfy, opóźnienia w portach i granicach oraz gwałtowny spadek funta, zwiększając koszty importu, odbiłyby się negatywnie na rynku. Prognozy GlobalData opublikowane w raporcie Brexit Impact on Retail wskazują, że trudny scenariusz Brexitu byłby bardziej szkodliwy niż wyjście oparte na umowie lub scenariuszu referendum w sprawie opóźnionego Brexitu – mówi Karla Rendle, senior retail analyst w GlobalData.

- Twardy Brexit w krótkim czasie byłby katastrofą zarówno dla handlu detalicznego artykułami spożywczymi, jak i dla handlu nieżywnościowego. Brak umowy (wyjścia Wielkiej Brytanii z UE – red.) może spowodować, że sprzedawcy detaliczni będą musieli się liczyć ze wzrostem średniej taryfy na żywność nawet o 22 proc., szczególnie w segmencie mleczarskim, mięsnym, warzywnym i owocowym. Chociaż sprzedawcy detaliczni i dostawcy ponieśliby znaczną część tego wzrostu cen, konsumenci prawie na pewno zobaczą wzrost cen półkowych w tych kategoriach, a ogólna inflacja żywności i żywności wzrośnie do 4,5 proc. - najwyższego od dziesięciu lat – dodaje Thomas Brereton, analityk detaliczny w GlobalData.

Przeczytaj także:

Jego zdaniem, sprzedaż detaliczna towarów nieżywnościowych w trudnym scenariuszu Brexitu poniesie ciężar spadku wydatków konsumenckich, a przewidywany wzrost inflacji nie zrekompensuje spadku zaufania konsumentów i gwałtownego wyhamowania wzrostu wolumenu zakupów.

- Podczas gdy twardy Brexit mógłby zaszkodzić wzrostowi we wszystkich nieżywnościowych sektorach rynku detalicznego, byłby on szczególnie szkodliwy dla segmentów oferujących produkty najmniej niezbędne, jak np. produkty do majsterkowania i ogrodnictwa, urządzenia elektryczne i meble – ocenia analityk.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,79

  • Śr

    4,47

  • Min

    3,59

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 870
Ilość aktualnych ofert: 421032

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.