Globalne sieci wchodzą na Ukrainę. Powtórzy się scenariusz z Polski?

Autor: wnp.pl 10 grudnia 2018 09:09

Globalne sieci wchodzą na Ukrainę. Powtórzy się scenariusz z Polski? fot. Shutterstock

Otwarcie 18 sierpnia pierwszego sklepu sieci H&M na Ukrainie spotkało się z dużym rozgłosem. W dniu otwarcia sklep odwiedziły tłumy, a kilku najzagorzalszych klientów czekało pod sklepem nawet przez całą noc (licząc na bonusy dla pierwszych kupujących). Ukraińska prasa okrzyknęła to wydarzenie kolejnym krokiem zbliżającym kraj do cywilizowanego świata.

Według danych Państwowej Służby Statystyki wartość obrotu towarów w sprzedaży detaliczniej w 2017 roku wyniosła 815,3 mld hrywien (UAH), czyli 24 mld euro, a w trzech pierwszych kwartałach tego roku 660 mld UAH (20,6 mld EUR).

W odróżnieniu od Polski, gdzie na rynku sprzedaży detalicznej najważniejszą rolę odgrywają zagraniczne podmioty, rynek sprzedaży detalicznej na Ukrainie zdominowany jest przez lokalne firmy.

Jednak zagraniczne marki z coraz większym zainteresowaniem przyglądają się Ukrainie.

Od kilku lat działają już m.in. francuski Auchan, niemiecka Metro Group czy amerykański McDonald’s, a także polska CCC. W 2019 roku natomiast swoje sklepy otworzą IKEA i Decathlon. Pojawienie się międzynarodowych koncernów świadczy o poprawie wizerunku ukraińskiej gospodarki wśród zagranicznych inwestorów, która powoli odbudowuje się po głębokim kryzysie wywołanym wojną z Rosją w 2014 roku i złym zarządzaniem poprzednich rządów. Będzie też wpływać na stopniową zmianę struktury głównych graczy na ukraińskim rynku sprzedaży detalicznej.

Według danych Państwowej Służby Statystyki wartość obrotu towarów w sprzedaży detaliczniej w 2017 roku wyniosła 815,3 mld UAH (24 mld EUR), a w trzech pierwszych kwartałach tego roku 660 mld UAH (20,6 mld EUR). Jednak oficjalne dane mogą nie odzwierciedlać pełnego obrazu, ponieważ szacuje się, że obrót towarów w szarej strefie może dodatkowo osiągać wartość 30-50% legalnej sprzedaży.

Z kolei opracowane przez ukraiński portal BiznesCenzorNet dane dotyczące dochodów 200 największych firm ukraińskich (na podstawie informacji służby podatkowej) wskazują, że spółki sektora sprzedaży detalicznej znajdujące się w tym rankingu osiągnęły w 2017 roku przychód na poziomie 335 mld UAH (9,9 mld EUR).

Było to o 87 mld UAH (2,6 mld UAH) więcej niż w 2016 roku.

Spośród poszczególnych segmentów branży sprzedaży detalicznej największą rolę odgrywają sklepy sprzedaży produktowej (tzw. FMCG, fast moving consumer goods), a w następnej kolejności sklepy elektroniczne i techniczne, spożywczo-żywieniowe (tzw. food) oraz tzw. zrób-to-sam (tzw. DIY do-it-ourself), w mniejszym stopniu sklepy ubraniowe, drogerie, apteki i e-handel. Jednak te ostatnie segmenty w ostatnich latach rozwijają się na Ukrainie najbardziej intensywnie.


  • Ryś 2018-12-16 12:47:35

    też będą zajadać warzywka z salmonellą ,sztuczne wędliny,sztuczne pieczywo ,,prosto z zamrażarki" i super ciuchy z Pakistanu ,a lokalny biznes będzie powoli upadał ,.....ale tego bez flaszki nie rozbierosz…………...

  • Adaś 2018-12-11 08:57:35

    Janowi sprali móżdżek, dobry i kowalny materiał, łatwy do obróbki, biedna ofiara wszechobecnej manipulacji, wyzbyta samodzielnego myślenia, karmiona obrobioną papką, Janie, to taki frazes i banał - myśl, to nie boli...

  • Petroniusz 2018-12-11 01:29:52

    #zeetuus

    To Ty sobie poczytaj o tym, że jednak "kapitał ma narodowość" i nie powinno się za Twoim przykładem tak szybko ściągać majtek. Trzeba się szanować i walczyć, najpierw o największą babkę w piaskownicy, potem o najpiękniejszą kobietę, a jak dojrzysz do tego to także o własny kraj i jego interesy. Jednak myślę, że i tak nie ogarniesz tego swoim rozumkiem.

ZOBACZ WSZYSTKIE (6)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    12,98

  • Śr

    8,47

  • Min

    5,98

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7358
Ilość aktualnych ofert: 0
Ilość aktualnych ofert: 397 708

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.