Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Hipermarkety tracą, bo klienci mają coraz mniej czasu na zakupy

www.portalspozywczy.pl 29 stycznia 2014 11:08

Nie jest dziś jasne, co może być unikalną przewagą hipermarketów. Dotychczasowe funkcje tego typu obiektów są przejmowane przez dyskonty w połączeniu ze sklepami osiedlowymi - uważa Grzegorz Łaptaś, ekspert Roland Berger Strategy Consultants.

Określenie tego, jaki funkcje będzie pełnił za 5-10 lat hipermarket jest bardzo problematyczne nawet dla jego operatora. Póki co do hipermarketu idzie się na duże, docelowe zakupy. Warto jednak zapytać jaka jest unikalna przewaga hipermarketów, która ma przekonać konsumenta? Na dzisiaj nie jest to jasne. De facto tę samą funkcję, którą pełni hipermarket, może pełnić dyskont w połączeniu ze sklepem osiedlowym. Zagęszczenie dyskontów i sklepów osiedlowych jest na tyle duże, że ludziom się nie chce jeździć do hipermarketu. A to zagęszczenie jeszcze będzie rosło.

Typowy wielkopowierzchniowy hipermarket, który ma kilka tys. mkw., musi zmierzyć się z problemem, który polega na tym, że zakupy w tym sklepie są bardzo czasochłonne. Z jednej strony hipermarket daje korzyść w postaci dużego wyboru i niskich cen, ale z drugiej strony ma duży minus w postaci czasochłonności. Jeżeli to jest lokal, który ma powiedzmy 10 tys. mkw. to ciężko będzie sprawić, aby nagle zakupy w nim stały się szybsze.
Hipermarkety próbują podążać w innym kierunku, widać to na przykład w działaniach Tesco. Ta sieć stara się o to, aby zakupy stały się nie tyle szybsze, co przyjemniejsze. Ta koncepcja polega na wdrażaniu swego rodzaju sklepów w sklepach, oddzielnych sekcji i na przykład gastronomii. Ma to za zadanie sprawić, że zakupy, które i tak muszą trwać godzinę, staną się rozrywką. 10 czy 15 lat temu było tak, że ludzie szli całymi rodzinami do hipermarketów i traktowali to właśnie jako rozrywkę. Teraz już nikt tego w ten sposób nie traktuje, ale jeżeli ten sklep się zmieni, poprawi się jakość tzw. experience, to może to ludzi zatrzymać. To jest coś, co Tesco rozpoznaje, widzimy to w formacie Tesco Extra.

Gdy pomyślimy o sklepie Ikea, to w nim również nie zrobimy zakupów w 5 minut, tylko w 2-3 godziny, dlatego w tym sklepie znajduje się mnóstwo atrakcji. Jest tam na przykład do nabycia hot dog za złotówkę oraz restauracja z klopsikami. Całe rodziny pójście do Ikei traktują właśnie w kategoriach "pozytywnego doświadczenia zakupowego". Wydaje się, że to jest jedyna droga dla tych naprawdę dużych hipermarketów.

  • fan 2014-02-04 03:04:42

    tabletkom na ten ból głowy będzie supersam.pl

    Idzie nowe w polskim handlu

  • Marta 2014-01-29 22:59:12

    Wg mojej oceny, hipermarkety tracą, gdyż jest w nich teraz dosyć drogo.Ja chętnie wiele zakupów robiłabym w Real (Kielce) (majączęsto dobre promocje), gdyby połączenie autobusowe było bardziej dogodne. Nie każdy posiada auto. Dojazd jest do zaakceptowania, natomiast z powrotem kawał drogi do przystanku z ciężkimi siatkami. Dlatego rzadko robię tam zakupy.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    3,14

  • Min

    2,48

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9393

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.