Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Hipermarkety znajdą wyjście z impasu?

Autor: www.dlahandlu.pl 22 lipca 2014 10:46

Hipermarkety znajdą wyjście z impasu?

Hipermarkety tracą udziały w rynku - każdy kolejny kwartał to spadek sprzedaży o 4-5 pkt proc. Fatalny dla tego formatu sklepów był już poprzedni rok, nienajlepszy jest początek obecnego. Polacy zwrócili się w stronę supermarketów oraz dyskontów, które na przestrzeni lat znacząco zmodyfikowały swoją ofertę. Zakupy w hipermarketach przestały być atrakcyjne, bo są czasochłonne, a często również niewiele tańsze.

O ile dyskonty i część małych sklepów osiedlowych mogą uznać ubiegły rok za udany, o tyle hipermarkety zanotowały spadek sprzedaży wyrobów spożywczych o 5,7 proc. - wynika z danych firmy Nielsen. W rezultacie udział tego formatu w tym rynku spadł o 0,7 pkt. proc. do 11,9 proc.

Według danych GUS sprzedaż detaliczna w I kw. 2014 r. wzrosła w Polsce o 1,8 proc. w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Z danych firmy Nielsen wynika, że w ciągu trzech pierwszych miesięcy br. wartość sprzedaży w segmencie supermarketów wzrosła o 1,1 proc., zaś w formacie hipermarketów spadła aż o 4,9 proc.

Na wyniki hipermarketów miało wpływ kilka czynników. Po pierwsze stały trend odpływu klientów, którzy odchodzą od dużych tygodniowych zakupów, na rzecz mniejszych w bliżej zlokalizowanych punktach handlowych. Coraz większe znaczenie ma łatwy dostęp do sklepu, zarówno pod względem odległości, jak i godzin otwarcia - dlatego zyskują supermarkety i dyskonty. Na sprzedaż całego formatu musiał wpłynąć także słaby wynik sieci Real, której sprzedaży w tak krótkim okresie od przejęcia nie był w stanie ożywić nowy właściciel, czyli Grupa Auchan (zgodę UOKiK na przejęcie w Polsce niemieckich hipermarketów Real, Auchan otrzymał na początku br.).

Format cały czas szuka "nowego otwarcia", również na Zachodzie. Niedawno brytyjska prasa opisywała, jak ciężkie lanie sprawia hipermarketom i dużym supermarketom konkurencja w postaci Aldi czy Lidla. Udziały Tesco, Asda czy Sainsbury's w przyszłości mają maleć, dyskontów - rosnąć.

Na polskim rynku hipermarkety próbują poprawić swoją sytuację, m.in. poprzez sprzedaż internetową (Tesco, Auchan, E.Leclerc), atrakcyjną politykę cenową, zmianę asortymentu (ekonomiczna marka własna oraz produkty delikatesowe, ekologiczne, bio), słowem - poprzez dostosowanie się do klienta.

Z ofensywą rusza Carrefour, który otworzy nowe hipermarkety w Wołominie, Poznaniu oraz Pile, wszystkie w galeriach handlowych. Obecnie Carrefour posiada w Polsce 97 hipermarketów. Rozwój formatu to także sukcesywnie przeprowadzane remodelingu już istniejących obiektów czy system jednej kolejki.

W tym roku ma ruszyć ok. 12 nowych sklepów Tesco. Z uwagi na trudną sytuację, sieć dokonała zmian personalnych - Alan Stewart dołączy do zarządu Tesco jako nowy dyrektor finansowy, a Dave Lewis od października obejmie fotel po Philipie Clarke'u.

  • Gast 2014-07-26 17:12:38

    Jak duże zakupy, to tylko w hiper

    tam kupisz wszystko i w lepszych cenach, bo jest więcej promocji. Po co tracić czas na odwiedzanie kilku sklepów jak w jednym dużym HIPERMARKECIE można wszystko kupić i taniej.

  • cccccccccc 2014-07-25 21:56:10

    Nie sądzę aby klienci wrócili do hipermarketów. To było dobre 15 lat temu kiedy wszyscy się tym zachłystywali. Obecnie nikogo to już nie rusza. Chodzenie po ogromnej hali z końca w koniec odrzuca mnie skutecznie.

  • PlX 2014-07-23 18:56:42

    Dlaczego w tym kraju nikt nie myśli o Polakach, o tym co rodzime i faktycznie przynosi źródła dochodu? Dlaczego nie potrafimy zadbać o nas samych i nasze dzieci? Dobrze, że grają i tworzą jeszcze tacy jak Tadek Firma, tworzą się patriotyczne inicjatywy jak np. ta fb .com/stopDyskontom

ZOBACZ WSZYSTKIE (3)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9592

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 553718

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.