Hortimex: Presja cenowa sieci handlowych może prowadzić do obniżenia jakości

www.portalspozywczy.pl 17 lutego 2015 20:34

Efektem presji cenowej wywieranej przez sieci handlowe na producentach żywności może być dążenie do obniżania jakości. Producenci poszukiwać będą tańszych surowców, zgadzając się na ich niższą jakość albo szukać możliwości zmieniania receptur na bardziej ekonomiczne. W skrajnych przypadkach może to prowadzić do fałszowania żywności - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Mateusz Kowalewski, prezes firmy Hortimex.

- Producenci żywności działają pod coraz większą presją cenową ze strony sieci handlowych. Dokąd zmierza ten proces?

- Ten proces może prowadzić do kilku skutków. Jednym z nich jest obniżanie rentowności producentów. Jest to szczególnie groźne dla firm małych i średnich, często niemających odpowiedniej siły negocjacyjnej. Niska rentowność prowadzi do coraz gorszych wyników a w konsekwencji - do upadłości lub przejęć. Naturalnie taka sytuacja faworyzuje podmioty duże, o większej sile negocjacyjnej, mające w swoich portfelach uznane marki.

- Czy są jeszcze inne efekty przesadnej koncentracji na niskiej cenie?

- Innym efektem może być dążenie do obniżania jakości. Producenci poszukiwać będą tańszych surowców, zgadzając się na ich niższą jakość albo szukać możliwości zmieniania receptur na bardziej ekonomiczne. W skrajnych przypadkach może to prowadzić do fałszowania żywności. Ucierpi na tym konsument.

- Sieci handlowe intensyfikują w ostatnim czasie poszerzanie asortymentu w swoich sklepach. Czy może być to szansą dla ich dostawców?

- Poszerzanie asortymentu jest siłą rzeczy ograniczone. Pamiętajmy, że szeroki asortyment to wyższe koszty zarządzania nim. Sieci takie jak Biedronka, jakkolwiek poszerzają asortyment, to jednak jego wybór jest dużo mniejszy niż w super- czy hipermarketach. Niemniej jednak polityka poszerzania oferty może sprzyjać firmom innowacyjnym, oferującym wyróżniające się produkty.

- Czy producenci żywności niszowej też mogą na tym zyskać?

- Żywność bio i eko oraz produkty lokalne cieszą się coraz większym zainteresowaniem konsumentów i sektor ten będzie się z pewnością rozwijał. Ograniczeniem jest siła nabywcza konsumentów. Porównując rozmiar półki żywności bio/eko na zachodzie Europy i w Polsce, musimy mieć na uwadze, że ceny takich produktów przewyższają ceny zwykłej żywności, zaś siła nabywcza przeciętnego polskiego konsumenta to nieco mniej niż połowa siły nabywczej przeciętnego mieszkańca UE. Ma to duży wpływ na decyzje zakupowe.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    1,99

  • Śr

    0,99

  • Min

    0,64

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6033

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.