I półrocze 2019 nie było łatwe dla handlu. Co się wydarzyło?

Autor: dlahandlu.pl 3 lipca 2019 14:07

I półrocze 2019 nie było łatwe dla handlu. Co się wydarzyło? fot. shutterstock

Widmo podatku handlowego, podwyżki wynagrodzeń, możliwe ograniczenie sprzedaży marek własnych, roszady personalne a także debiut nowych sieci handlowych, zła passa w Tesco i przedłużająca się historia przejęcia Piotra i Pawła z konfliktem o znak SPAR w tle – tak można podsumować 6 miesięcy w polskim handlu.

Podatek handlowy

W maju Sąd Unii Europejskiej stwierdził nieważność decyzji Komisji dotyczących podatku od sprzedaży detalicznej w Polsce. Komisja popełniła błąd, uznając sporny środek za pomoc państwa. Sąd zauważył, że stawki opodatkowania nie mogą zostać wyłączone z treści systemu podatkowego, jak uczyniła to Komisja. Bez względu na to, czy opodatkowanie ma miejsce według stawki jednolitej lub progresywnej, wysokość obciążenia – tak jak podstawa, zdarzenie podatkowe i krąg podatników – należy do podstawowych cech charakterystycznych systemu prawnego obciążenia podatkowego. Z zaskarżonych decyzji wynika, że w opinii Komisji system ten powinien być systemem, w którym przychody sprzedawców detalicznych są opodatkowane jednolitą stawką od pierwszej złotówki (liniową). Należy jednak stwierdzić, że „normalny” system o jednolitej stawce, do którego odwołała się Komisja, jest systemem hipotetycznym, który nie mógł zostać uwzględniony. Wyrok nie jest prawomocny. Komisja Europejska zadeklarowała, że odwoła się od tej decyzji. Termin na zażalenie upływa 26 lipca. Jednak rząd już zapowiedział, że podatek od sprzedaży detalicznej obejmie przychody osiągnięte od dnia 1 września 2019 r. Zaznaczono jednak, że z uwagi na możliwość skorzystania przez KE z prawa do złożenia odwołania od wyroku SUE i przebieg postępowania w drugiej instancji, zasadne jest przedłużenie terminu wpłat podatku od sprzedaży detalicznej. "W projekcie przewiduje się zmianę art. 11a ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, na podstawie którego, w terminie do 31 grudnia 2019 r. stosowane jest zawieszenie pobierania tego podatku. W konsekwencji projektowana ustawa przywraca stosowanie ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej do przychodów ze sprzedaży detalicznej osiągniętych od dnia 1 września 2019 r." - napisano.

Marki własne

Rząd zapowiedział tez możliwe regulacje dotyczących sprzedaży produktów marek własnych. Kij w mrowisko włożył premier Morawiecki, ale wygląda na to, że przed wyborami rząd nie podejmie żadnych działań w tym temacie. – Zdecydowanie chcemy doprowadzić do tego, żeby na półkach były towary z markami polskimi, a nie tylko (…) z markami sklepów wielkopowierzchniowych. Chcemy, aby w ten sposób rolnicy mogli budować siłę swojej marki – powiedział premier Mateusz Morawiecki.


  • Ada 2019-07-04 12:27:08

    Łojezzzu, jaki straszny ten podatek. Czas zawijać wszystkie blaszaki i wracać na zachód. I jeszcze ta niedziela bez handlu. Jak to możliwe że ludzie przeżyli bez sklepów i nie wyszli na ulicę? Mamy tyle cudownych promocji że powinni non stop stać pod sklepem a jak się okazało jest jeszcze alternatywny świat poza bezrozumna ślepa konsumpcją! Dla nas handlowców to szok :)

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,39

  • Śr

    2,59

  • Min

    1,98

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 865

GORĄCE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 431979

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.