IOPK: Rzecznicy konsumentów nie mają szans w starciu z korporacjami

Autor: dlahandlu.pl 4 kwietnia 2019 11:52

Za przegrane procesy sądowe przeciwko wielkim koncernom rzecznicy konsumentów mogą zapłacić z własnej pensji i osobistego majątku. Instytut Ochrony Praw Konsumentów zaapelował do premiera i ministra sprawiedliwości o zmianę przepisów.

Jednym z elementów systemu ochrony konsumentów w Polsce jest instytucja 370. powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów. Do kompetencji powoływanych przez lokalne samorządy rzeczników należy m.in. zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i występowanie do przedsiębiorców w sprawach zgłoszonych przez konsumentów. Rzecznicy konsumentów posiadają jednak o wiele mocniejsze uprawnienia, które zostały im przyznane przez państwo, by skutecznie działali na rzecz konsumentów. Są funkcjonariuszami publicznymi posiadającymi uprawnienie do występowanie na drogą sądową na rzecz konsumentów przeciwko nieuczciwym przedsiębiorcom, a w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów, rzecznik może być oskarżycielem publicznym. 

 - Chciałbym, żeby rzecznicy częściej reprezentowali konsumentów w sądzie – apelował prezes UOKiK, Marek Niechciał. Jego zdaniem poszkodowani konsumenci powinni otrzymywać od rzeczników pomoc w skomplikowanych sprawach konsumenckich dotyczących różnych dziedzin, a nie tylko prostych zakupów, gdzie nie chodzi o samą poradę.



Zdaniem Instytutu Ochrony Praw Konsumentów, apel prezesa może okazać przysłowiowym głosem wołającego na puszczy. Rzecznicy, którzy mają prawo do wytaczania spraw sądowych przeciwko nieuczciwym firmom obawiają się bowiem, że występując do sądu w obronie konsumenta poniosą wszystkie konsekwencje finansowe przegranej sprawy. Część rzeczników może liczyć na ewentualne pokrycie kosztów przegranej sprawy przez lokalny samorząd, ale zależy to wyłącznie od indywidualnych, lokalnych porozumień pomiędzy rzecznikiem a samorządem i nie jest to rozwiązanie systemowe. Wielu rzeczników wykonuje swoje obowiązki tylko w wymiarze części etatu.



- Przy braku gwarancji osobistego bezpieczeństwa materialnego osób pełniących obowiązki rzeczników konsumentów trudno oczekiwać, iż będą oni korzystać ze swoich ustawowych uprawnień i występować na drogę sądową przeciwko nieuczciwym przedsiębiorcom, a zwłaszcza wielkim koncernom – mówi Klaudia Anioł, prezes Instytutu Ochrony Praw Konsumentów.



25 marca br. Instytut Ochrony Praw Konsumentów zwrócił się do premiera oraz ministra sprawiedliwości z prośbą o rewizję i ewentualną zmianę obowiązujących przepisów w taki sposób, by występując przeciwko nieuczciwym firmom, często korzystającym z ochrony międzynarodowych kancelarii prawnych, rzecznicy konsumentów nie byli narażeni na ryzyko ponoszenia kosztów procesowych z własnego wynagrodzenia i osobistego majątku.



Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,49

  • Śr

    2,29

  • Min

    0,99

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6821
Ilość aktualnych ofert: 543679
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.