Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

IPSOS: Blisko 2/3 badanych przeciwne gromadzeniu danych o ich zakupach

Autor: dlahandlu.pl 22 września 2016 13:32

Ponad połowa respondentów przeciwna jest zarówno przejściu na e-paragony, jak i całkowitemu zastąpieniu tradycyjnych płatności gotówkowych płatnościami elektronicznymi. Zdaniem zdecydowanej większości respondentów (84 %) dostęp instytucji państwowych do danych o ich zakupach byłby naruszeniem prywatności – wynika z badań IPSOS, przeprowadzonych na zlecenie fundacji Bezpieczna Cyberprzestrzeń.

Rząd rozważa w najbliższych latach możliwość całkowitego zastąpienia tradycyjnych paragonów,
wydawanych w sklepach, przez paragony elektroniczne. Trafiałyby one bezpośrednio do bazy
Ministerstwa Finansów i urzędów skarbowych wraz z danymi kupujących, a klienci otrzymywaliby je
np. na adres email. - Realizując badanie chcieliśmy sprawdzić dominujące w społeczeństwie postawy wobec elektronicznych paragonów w kontekście gromadzenia przez państwo naszych danych zakupowych w powiązaniu z danymi osobowymi – mówi Krzysztof Chmielewski, Senior Research Manager w IPSOS.
Za e-paragonami opowiada się niewiele ponad 1/4 ankietowanych. Nieco większy odsetek
zwolenników e-paragonów jest wśród osób młodszych – do 25 roku życia (33 %). W najstarszej
grupie respondentów sprzeciw wobec e-paragonów jest najsilniejszy – blisko 7 na 10 osób w wieku
powyżej 45 lat opowiada się przeciwko nim.
Blisko 2/3 respondentów jest przeciwnych gromadzeniu przez państwo danych o wszystkich ich
zakupach, w tym blisko połowa (44 %) wyraziła zdecydowany sprzeciw. Zgodę deklaruje niecałe 30% badanych. Najbardziej przychylni gromadzeniu przez państwo danych zakupowych byli respondenci w wieku 26-35 lat – co trzeci wyraziłby na to zgodę. Respondenci powyżej 46 lat najczęściej wyrażali sprzeciw. Przeciwni byli zwłaszcza respondenci z wykształceniem wyższym, a najczęściej za – osoby o wykształceniu poniżej średniego – dodaje Pawel Jazukiewicz, kierownik badania w IPSOS.
Na pytanie o przyczyny sprzeciwu wobec gromadzenia przez państwo danych zakupowych
respondenci odpowiadali najczęściej, że są one ich prywatną sprawą. - Słowo „prywatność” pojawiało się w wypowiedziach respondentów najczęściej ze wszystkich wyróżnionych słów kluczowych. Co trzeci sprzeciw uzasadniany był tym, że gromadzenie przez państwo tych danych kojarzy się z inwigilacją i kontrolą lub stanowi naruszenie wolności osobistych. 11 proc. sprzeciwiających się wskazywało, że nie rozumie po co takie dane miałyby być zbierane i do czego miałyby państwu służyć.
Zdaniem zdecydowanej większości respondentów (84%) dostęp instytucji państwowych do danych o ich zakupach byłby naruszeniem prywatności. 72% ankietowanych nie wyraziłoby zgody na
udostępnienie danych o swoich zakupach do analiz instytucjom publicznym, a 78% - podmiotom
prywatnym do celów marketingowych. W tej kwestii większość badanych wyrażała zdecydowane
poglądy – na oba pytania „zdecydowanie nie” odpowiedziała ponad połowa respondentów.
Zapytani wprost, czy obawialiby się o swoje dane z e-paragonów, respondenci w zdecydowanej większości (80%) odpowiadali twierdząco. Nieco większy odsetek obawiających się wycieku danych zaobserwowano wśród respondentów młodszych - szczególnie uczniów i studentów (85%). Wyraźnie widać, że podczas gdy starsze grupy są nieco bardziej „wyczulone” na kwestie
prywatności, to młodsi częściej świadomi są realnych zagrożeń związanych z gromadzeniem ich
danych.
- Mniej niż połowa ankietowanych stwierdziła, że sama analizowałaby swoje dane zakupowe, gdyby
były im one udostępnione w Internecie. W połączeniu z dużym sprzeciwem wobec e-paragonów
wynik ten wskazuje na brak entuzjazmu wobec tej idei. Korzyści płynące z tego rozwiązania wydają
się nie być wystarczająco atrakcyjne, aby zrekompensować respondentom naruszenie prywatności
spowodowane gromadzeniem ich danych zakupowych – mówi Krzysztof Chmielewski.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,29

  • Śr

    3,26

  • Min

    2,49

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9731

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.