Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Jak rynek zareaguje na kolejne posunięcia Tesco?

Autor: dlahandlu.pl 25 sierpnia 2015 09:27

Jak rynek zareaguje na kolejne posunięcia Tesco? Czy przeniesienie centrum operacyjnego do Czech jest zwiastunem poważniejszych zmian? Fot. www.3drenderedlogos com / Shutterstock.com

Pytanie o przyszłość Tesco w Polsce powraca jak bumerang wraz z doniesieniami o kolejnych posunięciach spółki. Czy przeniesienie centrum operacyjnego sieci z Polski do Czech jest zwiastunem poważniejszych zmian w strategii brytyjskiego detalisty względem naszego kraju?

Spadająca sprzedaż i skandal księgowy miały kolosalny wpływ na globalną sytuację Tesco w ostatnich dwóch latach. Dodatkowo sieć musi zmagać się z konkurencją dyskontów na rodzimym rynku. Mówi się także o jej wyjściu z Korei Południowej. Z Japonii i Stanów Zjednoczonych sieć już się wycofała. Trudności nie ominęły również polskiego oddziału spółki.

Z końcem marca z Tesco Polska odszedł Ryszard Tomaszewski, który był prezesem zarządu sieci w Polsce przez ostatnich 9 lat. W Tesco stworzono jeden zespół zarządzający czterema rynkami w Europie Centralnej, czyli Polską, Czechami, Słowacją i Węgrami, na którego czele stanął David Morris, dotychczasowy prezes czeskiego oddziału brytyjskiej sieci. Wspiera on działy lokalne w prowadzeniu biznesu. W Polsce nowy zarząd poza prezesem Davidem Morrisem tworzą Czesław Grzesiak, Anna Grabowska, Adam Manikowski, Wojciech Wieroński i Jamie Walker jako wiceprezesi,

Przedstawiciele biura prasowego Tesco Polska poinformowali wówczas, że dzięki wprowadzonym zmianom zespoły w poszczególnych krajach “będą mogły skoncentrować się na tym, co najważniejsze dla klientów”. - Te zmiany wzmacniają naszą organizację i pozwalają nam lepiej pracować dla naszych klientów w Europie – napisano w komunikacie.

Ziarno wątpliwości zostało jednak zasiane: według części ekspertów, zmiany, które wprowadzane są przez władze Tesco w regionie, mogą oznaczać nie tylko chęć ograniczenia kosztów i usprawnienia zarządzania firmą, ale także przygotowywania spółki do sprzedaży.
- Centralizacja operacji w regionie i odchudzanie struktur to typowe działania mające na celu ograniczenie kosztów. Mogą jednak oznaczać także, że spółka jest przygotowywana do sprzedaży, co zresztą było już sygnalizowane przez analityków i niektóre media – mówił w rozmowie z portalemspozywczym.pl Andrzej Wojciechowicz, szef firmy doradczej FMCG Business Consulting.

Hipermarkety sukcesywnie tracą udziały w rynku, więc Tesco wyhamowało z rozwojem w Polsce. Sieć zamknęła sześć supermarketów (w Bydgoszczy, Kudowie-Zdroju, Legionowie, Ostrowcu Świętokrzyskim, Gniewie i Nowem), nie zdecydowała się wejść do Elbląga, choć toczyły si ę zaawansowane rozmowy negocjacyjne.
Z informacji, do których dotarła w marcu br. „Rzeczpospolita” wynika, że sieć poddała analizie lokalizacje, w których kończą się umowy najmu. Dziennik napisał, że możliwe jest połączenie się Tesco z innym operatorem. Tych informacji Tesco nigdy nie potwierdziło.

Wyniki sieci za pierwszy kwartał br. analitycy Planet Retail ocenili jako wskaźnik znacznego postępu w uzdrawianiu finansów brytyjskiej sieci handlowej. Tesco poprawiło sprzedaż LfL i pojawiły się pozytywne informacje co do wzrostu wolumenów. Czy wpłynie to kondycję sieci w Polsce?
Zdaniem Piotra Grauer, dyrektora w dziale doradztwa transakcyjnego KPMG w Polsce, jest mało prawdopodobne, by sieć chciała sprzedać swoje aktywa w regionie ECE. - Byłoby to podcinanie dość zdrowej gałęzi, na której siedzi Tesco - mówił w czerwcu br. w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

Jak Tesco może zawalczyć o klienta? Miedzy innymi rozwijaniem segmentu e-commerce. E-sklep Tesco działa już we wszystkich największych miastach w kraju i zdaniem przedstawicieli sieci średnia wartość zamówienia w e-sklepie jest 4-5 razy większa niż w sklepie stacjonarnym. To jednak wciąż zbyt młody rynek, by wyniki generowane przez sektor mogły wpłynąć znacząco na obraz całości.
Tesco nie składa jednak broni i podejmuje działania mające poprawić wyniki: sieć sprzedała 13 z 35 gruntów zlokalizowanych przy swoich sklepach, wzorem konkurencji stawia na świeże produkty (lifting piekarni), inwestuje miliony w reklamę telewizyjną, by polepszyć wizerunek.

Jednak rynek to nie tylko konsumenci. Spółka od jesieni ubiegłego roku jest w sporze zbiorowym z NSZZ "Solidarność". Związkowcy jeszcze w lipcu informowali, że zbierają podpisy wyrażające zgodę na ogłoszenie strajku w firmie. Być może Tesco, jak i inne duże sieci handlowe w Polsce, będzie musiało zmierzyć się z zapowiadanymi zmianami w polskim prawodawstwie, w tym wprowadzeniem dla hipermarketów podatku obrotowego.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • związkowiec 2015-09-06 13:35:06

    Informacje o zamkniętych sklepach Tesco w Polsce są niekompletne tzn. z tego co mi wiadomo zostało zamkniętych o wiele więcej sklepów np. w Siedlcach i Otwocku i wiele innych. Tesco eliminuje małe sklepy/supermarkety/, które wynajmują lokale od prywatnych właścicieli-pozostawiając jedynie sklepy na własnym wcześniej wykupionym terenie. Dzięki temu zmniejsza swoje koszta. Ponad to Tesco zaprzestało podnoszenia etatów swoim pracownikom, proponując jedynie dopełnienia-co jest dziwne nie mają pieniędzy na etaty, a na zatrudnienie nowych pracowników mają fundusze. Tesco nie liczy się ze zwykłymi pracownikami, nie robi nic realnego by to zmienić

  • R. 2015-08-26 14:41:16

    Jeronimo Martins to 9 najwiekszy płatnik citu w polsce, z czego pierwsze osiem pozycji to banki i energetyka.

  • pan Wiesio 2015-08-25 17:51:45

    Do niejakiego M.Posłuchaj mnie uważnie teraz podatki muszą płacić,bo wszyscy płacą,no póki co to nie bo Polska to zielona wyspa ,Ty chyba jesteś od tuska.Polak zakładający firmę płaci podatki,a obcy nie płacą to jak ma być dobrze u Nas w kraju.Jedz do Anglii i nie płać podatków-to jest nie możliwe.I gdybym miał jeść błoto nawet niech im dowalą podatki,że wszystko zamkną.Polacy pracują tam za grosze,a oni nie płacą podatków

ZOBACZ WSZYSTKIE (9)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9731

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.