Jak sprzedają dzisiaj marki? Emocjami czy hasłem naprawy świata?

Autor: dlahandlu.pl 2 kwietnia 2019 10:14

Jak sprzedają dzisiaj marki? Emocjami czy hasłem naprawy świata? Łukasz Wołek, założyciel i CEO spółki Eura7 oraz agencji Abanana Advertising

Dzisiejsze społeczeństwo informacyjne nie ma problemów ze znalezieniem odpowiedzi niemal na każde pytanie i zajmuje to kilka sekund. Jesteśmy bardziej świadomi, bardziej zamożni, zaczynamy myśleć o naszym otoczeniu, a nie tylko o sobie. Jeżeli marce uda się dobrze odczytać trend i obrać pewien kierunek związany z naprawą świata, może na tym wiele zyskać - mówi Łukasz Wołek, założyciel i CEO agencji komunikacji marketingowej Abanana Advertising.

Najnowsze badanie Havas Group, Meaningful Brands 2019, mówi, że aż 82% marek na polskim rynku mogłoby zniknąć i nikt nie zwróciłby na to uwagi. Jak mamy interpretować ten wynik? Czy polskie firmy powinny zweryfikować swoje strategie?

Osobiście chciałbym zobaczyć pytania, jakie były zadawane respondentom, bo podany wynik jest interpretacją przeprowadzonych badań. Interpretując go dosłownie można powiedzieć, że faktycznie nie ma znaczenia czy produkty mają markę, czy nie, bo najważniejsze jest to, żeby kupić produkt. Czy ziemniaki, kalafior, jabłka mają markę? W większości nie! I w tym kontekście faktycznie konsument nie zauważyłby zmiany, jeżeli na półce stałyby podpisane majonez, cukier, czy wódka. Ja bym pokusił się tutaj jednak o inną interpretację. Mianowicie jeżeli konsumenci tak mówią, a jednocześnie są przywiązani do konkretnych marek (bo przecież niektóre produkty o takiej samej ekspozycji sprzedają się lepiej, a inne gorzej), oznacza to, że nie dostrzegają faktycznego wpływu komunikacji marki na ich percepcję i na ich decyzje zakupowe. A zatem przechodząc do kolejnego pytania, uważam, że marki, których komunikacja zwiększa sprzedaż, nie muszą zmieniać strategii, a te, które stoją w miejscu, albo się cofają, powinny zmienić strategię.

W Polsce na liście marek Meaningful znalazły się: Google, Nivea, Allegro, YouTube, Rossmann, Tymbark, Biedronka, Audi, Samsung i Łaciate. Co je łączy? Na pierwszy rzut oka mają ze sobą niewiele wspólnego?

Mogę się domyślać, że są to marki, z których najczęściej korzystamy lub dużo wydają na marketing, a jednocześnie nie są markami, z którymi związane mogą być złe emocje (farmacja, telekomy, bankowość).

Kiedyś mówiło się: nie sprzedawaj produktu, sprzedawaj emocje. Czy dziś hasło brzmi: Nie sprzedawaj produktu, sprzedawaj światopogląd?

Dzisiaj także sprzedaje się emocjami. Wykorzystywanie światopoglądu w komunikacji marki może być jednak niebezpieczne, dlatego wymaga dogłębnego przemyślenia i przewidzenia ryzyka. O ile emocje przemówią do grupy docelowej, a dla innej będę neutralne, o tyle wykorzystywanie światopoglądu z jednej strony wzbudzi wyznawców marki, dla innych marka zostanie znienawidzona. Jak miałbym postawić na coś więcej niż emocje, postawiłbym na wartości, ale nie na światopogląd.



WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6692
Ilość aktualnych ofert: 543679
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.