Jak zmienia się polski kawosz? Ulubioną kawiarnią stała się... stacja paliw

Autor: dlahandlu.pl 4 lipca 2019 10:25

Jak zmienia się polski kawosz? Ulubioną kawiarnią stała się... stacja paliw Fot. Shutterstock.com

Stacje paliw to zdecydowanie numer 1 wśród miejsc, w których Polacy piją kawę poza domem. Tym samym zdeklasowały wszystkie inne, również lodziarnie i kawiarnie, które są na dalszych pozycjach. Najczęściej wymieniane marki, które wskazywane są spontanicznie jako miejsca z kawą to Orlen, McDonald’s oraz Starbucks. Kawę poza domem pije 51 proc. Polaków – wynika z badania Cafe Monitor ARC Rynek i Opinia.

W ciągu ostatnich lat istotnie zmienił się rynek kawowy w Polsce. Niektóre miejsca, gdzie można wypić kawę istotnie zyskały na popularności, jak np. kąciki kawowe na stacjach paliw, inne z kolei są rzadziej odwiedzane – jak na przykład kawiarnie, gdyż muszą działać na bardziej konkurencyjnym rynku. Pojawiły się też nowe miejsca, gdzie można wypić kawę – np. sklep convenience czy piekarnia. Po raz pierwszy w wieloletniej historii badania to nie kawa u znajomych była numerem jeden. Stosunkowo wysoko w rankingu miejsc oferujących kawę znajdują się restauracje i bary typu fast food, co może oznaczać, że kawa jest po prostu zwieńczeniem posiłku tam spożywanego.

Wśród kawiarni sieciowych najpopularniejszy jest Starbucks, natomiast wśród kącików kawowych – Stop Cafe. Biorąc pod uwagę sklepy convenience jedyną siecią, która zdaniem badanych ma znaczenie na rynku jest Żabka (48%), pozostałe miały wynik na poziomie 2% i niższym.

Przeczytaj także:

Polacy zazwyczaj piją trzy kawy dziennie. Ulubiona kawa Polaków jest gorąca, o raczej mocnym smaku i intensywna, lekko kwaśna i bez dodatków syropów. Kawę „na mieście” badani najczęściej piją kilka razy w tygodniu. Co dziesiąty badany robi to codziennie, zdecydowanie częściej są to mężczyźni niż kobiety. Najczęstszą przyczyną, dla której respondenci sięgają po kawę jest jej smak.

Rynek spożycia kawy na mieście istotnie się zmienił w ostatnich latach. Miejsca, które kiedyś zupełnie nie były kojarzone z możliwością wypicia kawy szturmują rynek. Picie kawy w sklepie spożywczym jest niemal tak popularne jak w kawiarni czy to sieciowej czy prywatnej. O swój kawałek „toru kawowego” walczą też piekarnie. Co ciekawe, picie kawy w restauracji czy w fast foodzie jest częstsze niż w kawiarni. To pokazuje, jak bardzo zmienia się polski kawosz. Pierwsza kawa często pita jest niejako po drodze, kupiona na stacji paliw czy w sklepie convenience. Z kolei jedząc posiłek na mieście też zwieńczamy go kawą. Dlatego typowe kawiarnie musiały nieco oddać pola innym podmiotom i poszerzać swoją ofertę o słone przekąski niosące znamiona lunchu. Bardzo ciekawy jest spadek zainteresowania kawą u znajomych. Może to wynikać z tego, że coraz częściej ze znajomymi spotykamy się właśnie na mieście – komentuje Dominika Czubatka z ARC Rynek i Opinia.



Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI (ankiety on-line na panelu badawczym epanel.pl) na łącznej próbie N=1713 osób w wieku 16-65 lat. Badanie zostało zrealizowane w dniach 5-21.06.2019 roku.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,68

  • Śr

    4,81

  • Min

    4,05

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8020
Ilość aktualnych ofert: 489369

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.