Jaka przyszłość czeka handel? Prognozy ekspertów na FRSiH

Autor: dlahandlu.pl,PB 16 października 2019 19:46

Jaka przyszłość czeka handel? Prognozy ekspertów na FRSiH Fot. PTWP

Już wkrótce – w dniach 4-5 listopada 2019 roku – odbędzie się XII edycja Forum Rynku Spożywczego i Handlu. Przyjrzeliśmy się, jak w poprzednich latach prelegenci Forum oceniali trendy zakupowe i jakie prognozy snuli dla rynku detalicznego w Polsce. Zestawiliśmy je z wypowiedziami ekspertów oraz badaniami z roku 2019 i końca 2018. Zobaczcie, jak wiele prognoz się sprawdziło!

Zarejestruj się na XII FRSiH

X FRSiH, 2017 r.

Robert Kremser, dyrektor rozwoju biznesu, Bisnode Polska mówił, że nie ma ucieczki przed digitalizacją handlu, gdyż obserwujemy digitalizację wszystkich obszarów życia. - E-handel dynamicznie się rozwija i stale rośnie. Wolumen nadal jest mały, ale dynamika wzrostu jest ogromna. W naszej ocenie Polacy są bardzo nowoczesnym społeczeństwem i chętnie korzystają z nowych technologii. To dobrze rokuje dla e-handlu – mówił Robert Kremser.

X FRSiH to także czas, w którym ważyły się losy zakazu handlu w niedziele. Podczas jednego z paneli, Marcin Snopkowski, dyrektor generalny spółki Lodziarnie Firmowe, przedstawiciel marki Grycan przekonywał, że branża gastronomiczna będzie jedną z najbardziej pokrzywdzonych jeśli zakaz handlu w niedziele wejdzie w życie. - Ok. 90 proc. lokali mamy zlokalizowanych w galeriach handlowych. Liczymy że 30 proc. naszych lokali mogłoby utracić płynność gdyby wprowadzono zakaz handlu w niedziele - tłumaczył.

A jak jest teraz…?

- Nie mam wątpliwości, że rozwijające się rozwiązania technologiczne na pewno będą wykorzystywane coraz szerzej w polskim handlu. Kasy samoobsługowe stały się już standardem, płatności bezgotówkowe są normą. Teraz oczekujemy inteligentnych półek, ułatwiającego wybór ustawienia produktów w sklepie, personalizacji produktów czy komunikatów do nas skierowanych i tym podobnych. Część konsumentów na pewno więc będzie poszukiwała super nowoczesnych rozwiązań. Zwłaszcza kiedy obserwujemy jak wysoki w stosunku do Europy jest wśród Polaków poziom absorbcji np. nowych technologii płatniczych – mówi Ewa Rybołowicz, Retailer Services Director w Nielsen Polska.

A efekty zakazu handlu w niedziele? Według analizy Retail Institute, który zbadał wyniki odwiedzalności i obrotów ponad 120 centrów handlowych, od początku stycznia do końca października 2018 roku centra handlowe odwiedziło o ponad 3 proc. mniej klientów niż rok wcześniej, co daje 9,16 mln klientów mniej. Największe spadki odnotowała m.in. branża Kawiarnie i restauracje (-3,7 proc.). – Nasze obroty z powodu wolnych niedziel obniżyły się o kilkanaście procent. Dlatego podjęliśmy decyzję o sukcesywnym zamykaniu lodziarni w galeriach w ostatni dzień tygodnia – tłumaczył w ubiegłym roku Zbigniew Grycan, właściciel marki Grycan – Lody od Pokoleń.

VIII FRSiH, 2015 r.

Agnieszka Gosiewska, dyrektor ds. kluczowych klientów w firmie Nielsen wskazała trendy, które będą miały największy wpływ na handel detaliczny w Polsce. - Pierwszy trend jest związany ze zdrowiem i samopoczuciem (wellness). Drugi z internetem rzeczy, trzeci natomiast to tzw. hyperlocal, personalizacja oferty – bierze się z potrzeb rynku, a nie konsumenta. Klucz do sukcesu leży na przecięciu świata rzeczywistego z wirtualnym – mówiła panelistka. Ekspertka firmy Nielsen przewidywała wówczas, że na handel wpłynie także rosnąca ilość użytkowników smartfonów. Przytoczyła dane, z których wynika, że 76 proc. Polaków ma dostęp do internetu, a 41 proc. korzysta z mobilnego internetu w smartfonie. - Już wkrótce smartfon będzie ważnym elementem zakupów i całego życia – dodała.

Pior Grauer z KPMG przewidywał, że rynek handlowy nadal będzie się powoli konsolidować. – Konsolidacja jest możliwa zwłaszcza w przypadku supermarketów. W Polsce to konieczny proces, co pokazują twarde dane: firm jest dużo, ale kopiują się nawzajem, brakuje im zmysłu strategicznego. Nie chodzi o gigantyczne konsolidacje jak np. w Niemczech, ale potrzebny jest zloty środek – mówił przedstawiciel KPMG.

A jak jest teraz…?

Smartfony coraz częściej stają się narzędziem w procesie zakupowym. Według najnowszych publikacji Euromonitor Internaltional, na rynku handlowym dominuje kilka megatrendów. Jednym z nich jest popularyzacja smartfonów. Do końca 2019 r. 72 proc. światowej populacji gospodarstw domowych będzie posiadać co najmniej jeden smartfon. Połączeni konsumenci korzystają z komputerów, smartfonów, tabletów, urządzeń nawigacyjnych, gier i innych urządzeń by doświadczać i wchodzić w interakcje z treściami cyfrowymi. Coraz więcej produktów jest objętych internetem rzeczy, a to powoduje, że konsumenci odczuwają coraz silniejszą potrzebę uniezależnienia się od technologii (tzw. detoks cyfrowy).

Trend wellness króluje na rynku. W lutym tego roku Aliaksandr Baradzin, ekspert ds. innowacji w Nielsenie mówił, że producenci przy tworzeniu nowych produktów coraz większą uwagę skupiają na składzie i korzyściach płynących z naturalnych składników. Konsumenci z kolei są coraz bardziej świadomi, uważniej czytają etykiety i chętniej wybierają bardziej naturalne produkty o prostym składzie. Sieci handlowe decydują się na wprowadzenie nowych konceptów, pracują nad powiększeniem działów ze świeżymi produktami, zachęcają do zdrowego odżywiania i aktywnie rozwijają marki własne oferujące produkty bezglutenowe, bez laktozy, bezcukrowe oraz BIO – podkreśla Baradzin.

Sprawdziły się także prognozy dotyczące konsolidacji rynku handlowego, który przyspieszył szczególnie w ciągu ostatnich dwóch lat. W tym roku byliśmy świadkami przejęcia  sieci Piotr i Paweł przez Spar Group. Finalizacja umowy nastąpiła 2 października 2019 roku. W 2018 roku Grupa Eurocash przejęła sieć 180 supermarketów Mila, a w marcu tego roku - 25 sklepów Lewiatan (należących do spółki Partner). Ubiegły rok przyniósł także nowego właściciela dla sieci Stokrotka, którym stała się litewska Maxima Grupe.

Konsolidacja nie ominęła także rynku mniejszych, rodzimych sieci handlowych. W tym miesiącu zarząd Delko S.A. poinformował, iż w wyniku zakończonych rozmów, 3 października br. Delko  podpisało przedwstępną warunkową umowę sprzedaży 4008 udziałów spółki Przedsiębiorstwo Handlowe WALDI o łącznej wartości nominalnej 2.004.000 zł, co stanowi 100 proc. kapitału zakładowego ww. spółki, za cenę zakupu wynoszącą 2.530.000 zł. W ub.r. Delko przejęło udziały w spółkach A&K HURT-MARKET, Słoneczko, Megana, (sklepy Avita) oraz Kama. Z kolei w lipcu 2018 roku Grupa Kapitałowa Specjał stała się większościowym udziałowcem sieci Rabat Detal.

VII FRSiH, 2014 r.

W 2014 roku Biedronka posiadała w Polsce 2,5 tys. sklepów, a w planach miała rozwój do 3 tys. placówek do końca 2015 r. Prognozy Espirito Santo z października 2013 roku mówiły, że do 2020 r. Biedronka może posiadać aż 3850 sklepów. W trakcie VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu te prognozy za mniej realne - w świetle ostatnich wydarzeń na rynku - uznał Filipe Rosa, wówczas dyrektor wykonawczy Espirito Santo Investmento.

- W ciągu ostatnich pięciu kwartałów obszar sprzedaży Biedronki zwiększył się aż o 75 proc. W tej sytuacji, zwłaszcza gdy dynamicznie zwiększa się zwłaszcza liczba sklepów w dużych miastach, trudno jest utrzymać wysokie wzrosty like-for-like. Biedronka powinna się zastanowić, czy nie wyhamować trochę tempa ekspansji - mówił Filipe Rosa. Jak tłumaczył Rosa, za ideą 3850 sklepów Biedronki stało to, iż docelowo na jedną placówkę sieci miałoby przypadać ok. 10 tys. mieszkańców Polski. Wydaje się, że pod obecną postacią Biedronka może nie rozrosnąć się do prognozowanych rozmiarów w tak szybkim tempie.

A jak jest teraz…?

Na koniec pierwszego kwartału 2019 roku Biedronka liczyła 2.902 sklepy. W ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku sieć otworzyła 8 nowych lokalizacji i zamknęła 6. W 2018 r. sieć liczyła 2900 placówek, w 2017 r. było ich 2 823, w 2016 r. 2 722, rok wcześniej 2 667. Plany Jeronimo Martins Polska na ten rok zakładają powiększenie sieci Biedronka o około 100 sklepów (w 2018 roku otworzono 122 placówki). Od początku roku w sumie nie było więcej niż 10 nowych otwarć. Dyskonter może jednak znacznie przyspieszyć w drugim półroczu, które zdaniem analityków będzie korzystniejsze dla sieci.

VI FRSiH, 2013 r.

- Polacy mają dość zderzania się wózkami w hipermarketach w niedzielne popołudnie. Dlatego małe sklepy naładowane różnego rodzaju towarami - wraz z produktami premium - przetrwają czas zmian na rynku handlowym - powiedział Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu.

Jego zdaniem, część sklepów osiedlowych miała ewoluować w kierunku jeszcze większej wygody klienta - w kierunku convenience, a pozostałym niezależnym sklepom będzie coraz trudniej utrzymać się na rynku. - Nadal, z punktu widzenia klientów, kluczowym obszarem jest cena towaru. Te sklepy, które nie będą w stanie wytrzymać cenowej konkurencji, będą skazane na niebyt - komentował.

Dyrektor PIH podał, że te sklepy, które przetrwają na rynku, muszą postawić na jakość i zmianę wyposażenia. Ponadto, sklepy convenience muszą utrzymać szeroki asortyment. - Trzeba koniecznie zrezygnować z lady i przejście na format samoobsługowy. Ponadto mniejsze sklepy powinny zainwestować także w rozwiązania gastronomiczne (kawa, ciepłe przekąski). Takie wyposażenie sklepu wiąże się z coraz dynamiczniejszym stylem życia konsumentów - dodał.

A jak jest teraz…?

- Sieci spożywcze i sklepy pierwszej potrzeby, czyli tzw. „convenience stores” prześcigają się, aby ułatwić i uprzyjemnić konsumentom proces zakupowy. Pojawia się coraz więcej usług dodatkowych: pocztowych, kurierskich czy małej gastronomii – ocenia Magdalena Gniazdowska, Associate w dziale powierzchni handlowych, Cushman & Wakefield.

Coraz silniejszy staje się format convenience. - Wydaje się, że warunki rynku detalicznego nadal głównie dyktowane są przez dyskonty, jednakże mocniejszy akcent na tym obszarze stawiają coraz bardziej nowoczesne sieci convenience i proximity, które walczą o klienta nie tylko lokalizacją „tuż za rogiem”, ale coraz bogatszym asortymentem, w tym produktów premium, produktów gotowych, bio oraz ofertą usług dodatkowych – mówi Renata Twardowska, ekspertka w zespole Consumer Panels & Services GfK.

Według badania GfK Consumer Life, obecnie niemal 70 proc. konsumentów uważa, że doświadczenie jest ważniejsze niż posiadanie. Gotowość do zapłaty za jakość nie oznacza jednak, iż „polowanie” na okazje przestaje być atrakcyjnym zajęciem. Dwie trzecie polskich konsumentów odczuwa satysfakcję trafiając w sklepie na dobrą promocję. - Atrakcyjne ceny to, zgodnie z wynikami badania „Omnicommerce. Kupuję wygodnie 2019”, jeden z najważniejszych czynników wyboru miejsca zakupowego, a promocje to kluczowy i oczekiwany wręcz element, zachęcający do wypróbowania nowych rozwiązań – dodaje Katarzyna Czuchaj- Łagód, dyrektor zarządzająca Mobile Institute.

V FRSiH, 2012 r.

Agnieszka Sora, dyrektor zarządzający Gfk Polonia zwracała uwagę, że coraz częściej, rolę sklepu osiedlowego przejmują dyskonty, które nie tylko stanowią silną konkurencję dla małych detalistów, ale także dla supermarketów, a nawet hipermarketów.

Jednak Andrzej Wojciechowicz, prezes FMCG Business Consulting powiedział, że dyskonty nie ewoluują na naszych oczach w supermarkety. - Dyskonty nadal będą miały w ofercie głównie produkt pakowany, nie zatrudnią więcej ludzi, bo dbają o koszty. Natomiast zainwestują w wizerunek i marketing. Postrzeganiem u klientów dużo osiągną - stwierdził Andrzej Wojciechowicz. Jak mówił w 2012 roku, przez kolejne 5 lat sieci będą inwestowały w rewitalizację i modernizację placówek, co oznacza, że będziemy robić zakupy w coraz lepszych i przyjemniejszych warunkach.

A jak jest teraz…?

Według Euromonitor International, jednym z megatrendów kształtujących rynek od pewnego czasu  jest premiumizacja. Można ją określić jako „priorytety i motywacje konsumentów, którzy wydają więcej na rzeczy, które są dla nich ważne”. Megatrend premiumizacji był w znacznym stopniu napędzany przez przesunięcie sił ekonomicznych. Konsumenci przejmują kontrolę nad tym, gdzie kierują wydatki. Ten trend konsumpcyjny staje się coraz bardziej popularny, a kupujący coraz częściej dokonują cięć w jednym obszarze, aby zmaksymalizować satysfakcję w innym.

- Proces premiumizacji obserwujemy już od dłuższego czasu, dotyczy to także dyskontów, które wprowadzają i promują produkty znanych marek. Nic nie wskazuje na to, żeby sieci dyskontowe miały zamiar zmienić swoją strategię produktową w tym zakresie. Jednak ograniczeniem dla rozwoju oferty produktów i usług premium jest powierzchnia sklepów z tego segmentu – oceniał rok temu Maciej Bartmiński, prezes MarketSide.

Sprawdziła się także prognoza dotycząca fali modernizacji placówek. Niemal wszystkie sieci handlowe przechodzą modernizacje lub już ją zakończyły. W ten sposób powstały nowe formaty popularnych sieci, jak np. Biedronka 2.0 - koncept ten opiera się na nowym, zoptymalizowanym ustawieniu produktów, bardziej przystępnym dla klientów. Zgodnie z nim wydzielone są strefy, np. z pieczywem, owocami i warzywami, kosmetykami. Oznaczone są także moduły z artykułami promocyjnymi. 

A co czeka nas wkrótce? Może warto posłuchać ekspertów wypowiadających się na FRSiH. Jak mówił rok temu Bartosz Urbaniak członek zarządu Banku BGŻ BNP Paribas, podczas XI FRSiH, kobiety oraz młode pokolenie 10-24 będzie miało ogromny wpływ na branżę spożywczą.

- Nie wiem, czy to rewolucja, czy niedoceniona ewolucja, ale to coś bardzo ważnego, czego do tej pory nie doświadczaliśmy. Zarobki kobiet wzrastają, zacierają się różnice między zarobkami kobiet i mężczyzn. To oznacza, że kobiety będą miały do dyspozycji więcej pieniędzy, bo żyją dłużej, więc jest ich więcej niż mężczyzn – mówi Bartosz Urbaniak. - Natomiast pokolenie 10-24 zupełnie inaczej komunikuje się ze światem, inaczej odbiera media, poprzez media społecznościowe. Ta grupa szuka opinii i chętnie się dzieli opiniami. To jest konsument, z którym dotychczas nie mieliśmy do czynienia. Dotychczasowy konsument był niemy,  nie dyskutował z producentem. Teraz taka postawa wywołuje ogromne zdziwienie producentów, wręcz panikę - ocenia. - Jestem pewien, że to przyniesie dużo jakościowych zmian po stronie producenckiej i konsumenckiej – dodał.

Na realizację tej prognozy przyjdzie nam pewnie jeszcze trochę poczekać. Podobnie jak na realizację tych, które zostaną przedstawione już za trzy tygodnie, podczas XII Forum Rynku Spożywczego i Handlu!

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    19,99

  • Śr

    16,53

  • Min

    10,88

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8006
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.