Jedna trzecia z największych firm handlowych naszego regionu pochodzi z Polski

Autor: rp.pl 12 września 2017 14:06

Prawie co trzecia firma z grupy 76 największych wschodnioeuropejskich przedsiębiorstw z branży handlowej pochodzi z Polski - zaliczają się do nich podmioty rodzime, ale także polskie spółki zagranicznych koncernów – wynika z raportu Coface TOP 500 CEE.

W 2016 roku branża handlowa dynamicznie zwiększyła wyniki finansowe – obroty były wyższe o 6,6 proc. a zyski wzrosły jeszcze silniej – o ponad 21 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Największe firmy w regionie Europy Środkowo-Wschodniej były w stanie umacniać swoją pozycję rynkową na przestrzeni 2016 r. Sprzyjały temu rosnące wydatki gospodarstw domowych, a konsumpcja prywatna stała się siłą napędową wschodnioeuropejskich gospodarek. W obliczu obniżającej się stopy bezrobocia, zwiększających się płac i rosnących wskaźników optymizmu, konsumenci zwiększali zakupy nie tylko towarów bieżącej potrzeby, ale także dóbr trwałego użytku.

Ponadto, spośród 500 firm ujętych w rankingu TOP 500 CEE, przedsiębiorstwa handlowe to największy pracodawca zatrudniający ponad 1/4 wszystkich pracowników w tej grupie. Niemniej jednak, sprzyjające otoczenie makroekonomiczne nie wyeliminowało wszystkich trudności. Wysoka konkurencja narzucała niskie marże i niejednokrotnie walkę cenową pomiędzy podmiotami z branży handlowej. Jednak konkurowanie o klienta było znacznie trudniejszym zdaniem dla mniejszych firm niż dużych przedsiębiorstw, ze względu na słabszą siłę negocjacyjną małego biznesu.

Wśród 76 największych firm w Europie Środkowo-Wschodniej działających w branży handlowej, prawie co trzecia pochodzi z Polski. Do tej grupy zaliczają się podmioty rodzime, ale także polskie spółki zagranicznych koncernów. Giganci działający w Polsce korzystali na lepszych perspektywach konsumpcji prywatnej (podobnie było w większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej). Dobra sytuacja na rynku pracy ze stopą bezrobocia sięgającą 8,3 proc. na koniec 2016 roku, wynagrodzeniami rosnącymi średniorocznie o prawie 4 proc. i przedłużający się okres deflacji przez większą część 2016 roku wsparły wydatki gospodarstw domowych.

Odczyty wskaźników ufności konsumenckiej, które sięgają wieloletnich maksimów wskazują na optymizm wśród konsumentów i przekładają się na dalsze umacnianie konsumpcji prywatnej jako głównej siły napędowej wzrostu polskiego PKB. W 2017 roku polska gospodarka korzysta na dalszym wzroście konsumpcji gospodarstw domowych. Stopa bezrobocia osiągnęła 7,1 proc. w lipcu br., a dynamika wzrostu płac wzrosła jeszcze silniej niż w poprzednich latach. W tym roku zmiany cen powróciły do dodatniego poziomu, jednak wskaźnik inflacji pozostaje relatywnie niski. Konsumpcja gospodarstw domowych będzie odnotowywać stabilny wzrost, jednak najprawdopodobniej już nie tak dynamiczny jak w poprzednich kwartałach. W drugiej połowie tego roku dynamika sprzedaży detalicznej odczuje wygasający efekt wprowadzenia programu „Rodzina 500+", który stanowił wsparcie wzrostów odnotowanych stopniowo po jego uruchomieniu.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8282

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563358

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.