JLL: Inwestycje w nieruchomości handlowe w tym roku mogą sięgnąć rekordowe 3 mld euro

Autor: dlahandlu.pl 18 lipca 2018 15:33

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej wynosi obecnie w Polsce blisko 14 mln mkw., z czego 71 proc. przypada na centra handlowe (9,9 mln mkw.), 27 proc. na parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe (3,8 mln mkw.) oraz 2 proc. na centra wyprzedażowe (0,25 mln mkw.).

- W pierwszej połowie roku łączna podaż w ramach wszystkich formatów handlowych w Polsce wzrosła o 168 000 mkw., z czego 130 000 mkw. przypadło na centra handlowe. Do końca roku ten format może wzbogacić się o kolejne 198 000 mkw. Warto zauważyć, że polski rynek nadal charakteryzuje się nierównomiernym nasyceniem. Z jednej strony mamy lokalizacje mocno rozwinięte, takie jak Wrocław czy Poznań, z drugiej strony, takie jak Szczecin, gdzie potencjał rozwoju nowoczesnych centrów handlowych nadal jest wysoki - wyjaśnia Joanna Tomczyk, analityk rynku w JLL.

W pierwszej połowie roku do użytku oddano m.in. Forum Gdańsk w Trójmieście (62 000 mkw.), Gemini Park w Tychach (36 600 mkw.) czy Rondo Wiatraczna w Warszawie (11 000 mkw.). Łącznie w kraju funkcjonuje 413 centrów handlowych.

- Polska jest już rynkiem dojrzałym, aczkolwiek cały czas mniej nasyconym pod względem powierzchni centrów handlowych niż rynki zachodnioeuropejskie. Oferuje wiele projektów, które pod względem architektonicznym czy wystroju wnętrz, są jednymi z najnowocześniejszych w Europie. Coraz więcej z nich powstaje poza głównymi aglomeracjami. W 2018 r. już co drugie centrum znajdowało się w mniejszym mieście. Liczba białych plam na handlowej mapie Polski zanika, a my gonimy Europę jakością - mówi Edyta Potera, dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

W I półroczu całkowita wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych wyniosła 1,87 mld euro, z czego ponad 1,75 mld przypadło na pierwsze trzy miesiące 2018. - Mimo spokojnego II kw., nadal obserwujemy bardzo duże zainteresowanie inwestorów polskimi nieruchomościami handlowymi. Biorąc pod uwagę liczbę i wartość transakcji w toku oraz dostępność produktu, sektor handlowy ma szansę na wynik sięgający 3 mld euro w całym 2018 roku – najwięcej w historii polskiego rynku - komentuje Marcin Sulewski, dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych, JLL.

Największą transakcją zamkniętą w pierwszej połowie 2018 roku była sprzedaż przez ARES/AXA/Apollo Rida portfolio 28 nieruchomości handlowych za około miliard euro na rzecz konsorcjum zarządzanego przez Griffin Real Estate. W drugim kwartale doszło do kilku mniejszych transakcji. Centrum handlowe Aura w Olsztynie zostało sprzedane przez Rockspring do NEPI Rockcastle za 64,9 mln euro, a CPI Property Group zakupiło od Katharsis Development portfel czterech istniejących parków handlowych Hop Stop oraz jeden obiekt tego typ w budowie (w Warszawie, Zamościu, Radomiu i Siedlcach). Kwota transakcji nie została ujawniona.

  • Maciej 2018-07-19 09:47:07

    Wcale sie nie dziwię, że nieruchomości schodzą bardzo szybko. To teraz bardzo opłacalny biznes, a także dobry czas by kupić nieruchomość. Ja zdecydowałem się na zakup nieruchomości pod wynajem. Kupiłem apartament Lubicz w nadmorskiej miejscowości Rowy, który zamierzam wynajmować i zarabiać na nim.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8174

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 553326

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.