JLL: Uwaga deweloperów i najemców koncentruje się na projektach wielofunkcyjnych

Autor: dlahandlu.pl 15 stycznia 2019 10:12

Prognozowane zmniejszenie aktywności budowlanej w 2019 roku sygnalizuje dojrzałość rynku tradycyjnych formatów handlowych. Nowe możliwości dla właścicieli i najemców otwierają projekty wielofunkcyjne czy sprzedaż wielokanałowa - wynika z analizy JLL.

Firma doradcza JLL podsumowała sytuację na rynku nieruchomości handlowych w Polsce w 2018 roku.

Podaż – aktywność deweloperów centrów handlowych zwolni w 2019

W ubiegłym roku na polskim rynku przybyło 435 000 mkw. nowej powierzchni handlowej w ramach wszystkich formatów, z czego centra handlowe stanowiły 266 000 mkw. Największe otwarcia w 2018 r. to Forum Gdańsk (62 000 mkw.) w Trójmieście, Libero w Katowicach (45 000 mkw.) i Gemini Park w Tychach (ponad 36 000 mkw.). W rezultacie, na koniec 2018 r. podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce przekroczyła 14 mln mkw., z czego ponad 10 mln mkw. to centra handlowe,  3,9 mln mkw. parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe, a 0,25 mln mkw. centra wyprzedażowe. 

- Aktualnie ok. 196 000 mkw. powierzchni najmu w centrach handlowych z terminem oddania na 2019 rok jest w budowie - o 40% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. To pokazuje, że rynek tradycyjnych formatów staje się coraz bardziej nasycony, a jednocześnie zmieniają się potrzeby polskich klientów. Stąd coraz większa uwaga deweloperów i najemców koncentruje się na projektach wielofunkcyjnych, jak np. powstający w Łodzi kompleks Monopolis, czy warszawska Elektrownia Powiśle. Dodatkowo, wraz z dojrzewaniem rynku, swoją ofertę rozszerzają centra handlowe, włączając do niej komponenty gastronomiczne i rozrywkowe. Równolegle spada udział powierzchni operatorów spożywczych i sklepów budowlanych - informuje Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

Do największych projektów planowanych do otwarcia w 2019 r. należą: Galeria Młociny w Warszawie (72 000 mkw.), Color Park w Nowym Targu (27 000 mkw.) i Stara Ujeżdżalnia w Jarosławiu (26 000 mkw.).

Popyt – na rynku handlowym czuć zmiany

W 2018 r. sieci handlowe kontynuowały stabilną, choć selektywną ekspansję. 29 nowych zagranicznych marek otworzyło swoje pierwsze sklepy na polskim rynku, co stanowi nieznaczny wzrost względem roku poprzedniego i potwierdza atrakcyjność Polski dla najemców. W 2018 r. zadebiutowały u nas m.in. Tempur, Miniso, Tedi, Fit/One, Scotch & Soda, Huawei, czy 

- Ubiegły rok charakteryzował się dalszym rozwojem sprzedaży wielokanałowej. Pojawiły się nowe koncepty handlowe, najczęściej łączące różne kanały dystrybucji i zaawansowane rozwiązania cyfrowe, jak np. sklep IKEA w centrum handlowym Blue City w Warszawie, który jest pierwszym takim konceptem firmy na świecie. Fuzje i przejęcia również okazały się długofalowym trendem, czego przykładem były sklepy OBI, które otworzyły się w kilku miejscach po zamkniętych sklepach Praktiker, a sklepy Carrefour w niektórych lokalizacjach po zamkniętych delikatesach Piotr i Paweł - wylicza Joanna Tomczyk, Analityk Rynku, JLL.



WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    27,40

  • Śr

    17,83

  • Min

    11,98

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7058
Ilość aktualnych ofert: 543679
Ilość aktualnych ofert: 397 708

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.