Kancelaria Prawnicza: Najemcy mają tendencję do przerzucania odpowiedzialności za ryzyko na inwestorów

Autor: causafinita.pl 7 stycznia 2015 11:36

Znakomita większość sporów wokół umów najmu lokali w centrach handlowych znajduje swój wspólny mianownik w odpowiedzi na pytanie, kto ma ponosić biznesowe ryzyko prowadzonej przez najemcę działalności. Najemcy mają tendencję do przerzucania odpowiedzialności za ryzyko biznesowe na inwestorów. Zarzucają im, że centra są źle komercjalizowane, że sąsiednie lokale mają „słabą ofertę”, że do centrów nie przychodzą klienci, że marketing obiektów wadliwie funkcjonuje i tak dalej - pisze Robert Szczepanek, radca prawny, właściciel Kancelarii Prawniczej Causa Finita na stronie internetowej kancelarii.

Konsekwencją tego typu podejścia jest lansowanie przez najemców rozmaitych zapisów umownych ograniczających ich ryzyko za ewentualne straty z działalności w lokalu. Stąd na przykład zapisy o czynszu wyłącznie od obrotu, o kontrybucji finansowej wynajmującego czy też klauzule umożliwiające przedterminowe rozwiązanie umowy najmu przez najemcę z rozmaitych powodów.

Tego typu podejścia nie da się jednak pogodzić z realiami biznesu dewelopera i stąd, jak się wydaje, wszystkie spory i nieporozumienia. Deweloper nie jest bowiem detalistą - zna się na budowaniu a nie handlu. By pozyskać środki na finansowanie budowy centrum handlowego, deweloper musi przekonać bank, że będzie miał z czego regularnie spłacać kredyt. Bank zaś - by wyłożyć kilkadziesiąt lub kilkaset milionów złotych na budowę - potrzebuje twardych i pewnych liczb w jak najdłuższej perspektywie czasowej.

W okresie tzw. „rynku najemcy" problem powyższy staje się szczególnie widoczny. Inwestorzy pytają, dlaczego to oni mają ponosić odpowiedzialność za gospodarcze powodzenie biznesu ich najemców? Czy najemcy nie są w stanie na własną rękę zweryfikować komercyjnego otoczenia obiektu handlowego zanim podpiszą umowę najmu? Przecież znają się na tym o wiele lepiej niż deweloperzy! Jak deweloper ma sprawić, by do jego centrum przyszli klienci? Czyż o to akurat nie powinni zadbać najemcy centrum, pracując nad swoją ofertą? Zastanawiające jest, że najemcy generalnie nie mają pretensji pod adresem własnych projektantów kolekcji, producentów, specjalistów od marketingu, obsługi sklepu, etc. Nie podoba im się za to oferta konkurencji w centrum handlowym. To tak, jakby ktoś wynajął u nas mieszkanie, nie płacił czynszu a jeszcze narzekał, że nie podoba mu się sąsiedztwo.

Podobał się artykuł? Podziel się!
KOMENTARZE  
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.
  • Najemca Galerii w Toruniu 2015-04-14 11:25:01

    Witam.

    Jestem najemcą małego sklepu (butiku) w Toruniu. Sklep prowadzę

    ponad 9 lat . Podpisując umowę zdawałam sobie sprawę co robię.

    Jednak nie mogę się pogodzić ze sposobem postępowania DYREKCJI w stosunku do NAJEMCY , który wynajmuje lokal ponad

    9 lat i płaci kolosalny czynsz regularnie przed terminem.

    Od momentu wynajęcia lokalu podczas ulewnych deszczy sklep był kilka razy w roku zalewany poprzez poszycie dachowe.

    Tak trwało przez 9 lat , aż do momentu kiedy zrobiłam zdjęcia i udowodniłam że tak się działo. Zarzucała mi DYrekcja , że jest to niemożliwe !!!

    Drugi fakt - brak ogrzewania należytego w sklepie .

    W zimie , kiedy na dworze temperatura wynosiła - 10 stopni , w sklepie temperatura była między 11 a 13 stopni . Praca w takich warunkach jest niemożliwa . Po pięciu latach wywalczyłam dmuchawę

    którą postawiono 1.5 metra przed sklepem . Super !!!! Temperatura w

    sklepie wzrosła do 16-18 stopni .

    Kolejna sprawa to rozbudowa GALERII . Cały rok walki z BIAŁYM

    KURZEM , który przedostawał się przez otwory w suficie .

    Zgłaszanie PROBLEMU do Dyrekcji kończyło się stwierdzeniem : jest

    Pani jedyna , która ma taki problem".

    Zniszczony towar , pisanie protokołów , robienie zdjęć - to walka 9 miesięcy . Sama przeciwko Dyrecji , Ochronie , Paniom sprzątającym!!!!!!!!!

    Nie muszę mówić ,że obroty spadły o ponad 50 %.

    Obecnie w Starej Części stoją PUSTOSTANY , które odstraszają

    klientów . Pisanie pism o zmniejszenie czynszu nie brane jest pod uwagę . Jestem jedyna , która się postawiła !!!!!!!

    Reszta siedzi cicho , ponieważ boją się bardzo odezwać !!!!

    Bardzo proszę nie stawać w obronie GALERII !!!!!!!

  • rak 2015-01-07 20:47:30

    tak to właśnie jest jak biznesmen "za dotację" bierze się za interes,pretensje do wszystkich a sam do trzech nie policzy,no ale ON po studiach,hahahaha

  • realia biznesu 2015-01-07 15:20:00

    wynajmij se papugo klatke na 10 lat bez możliwości rezygnacji

ZOBACZ WSZYSTKIE (3)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    2,63

  • Min

    1,85

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9191

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563358

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.