Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Kartą czy gotówką?

Autor: Małgorzata Bożym 29 maja 2013 13:43

Obecnie w Polsce jedynie ok. 20 proc. sklepów i punktów usługowych akceptuje transakcje bezgotówkowe, chociaż oznaczają one wyższe obroty i krótszy czas transakcji. Przyśpieszenie rozwoju rynku płatności bezgotówkowych będzie zależało od rozszerzenia sieci akceptacji, a z tym jest problem.

Według danych NBP pochodzących z banków, w IV kw. 2012 r. przy użyciu kart przeprowadzono w Polsce 326 mln transakcji bezgotówkowych, czyli o 16 mln więcej niż w poprzednim kwartale.

W przeciągu ostatnich dwunastu miesięcy liczba tego typu transakcji wzrosła o 16,3 proc., a na przestrzeni ostatnich dwóch lat odnotowano wzrost o 41,2 proc. W ostatnim kwartale ubiegłego roku przy użyciu kart dokonano transakcji bezgotówkowych na łączną kwotę 32,4 mld zł, a średnia wartość jednej transakcji wynosiła 99,4 zł.

 Gotówka tańsza niż karta

Pod koniec 2012 r. Fundacja Rozwoju Obrotu bezgotówkowego przedstawiła wyniki ogólnopolskiego badania przedsiębiorców dotyczącego akceptacji gotówki i kart płatniczych. Badanie pozwoliło na wyodrębnienie pięciu najważniejszych barier, które stoją na drodze rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce. Na pierwszym miejscu znalazły się zdecydowanie za wysokie koszty kart płatniczych w stosunku do kosztów gotówki. Jak komunikuje FROB, wysoki poziom prowizji interchange jest jedną z kluczowych barier rozwoju sieci akceptacji płatności bezgotówkowych w Polsce. 77 proc. respondentów jest zdania, że koszt akceptacji kart płatniczych jest wyższy niż przyjmowania gotówki. Stanowi on dużą barierę szczególnie dla małych firm. Aż 76 proc. spośród podmiotów nieakceptujących dotąd kart płatniczych nie planuje rozpoczęcia ich akceptacji w ciągu najbliższego roku. Więcej niż połowa przedsiębiorców w tej grupie, jako główny powód braku chęci rozpoczęcia przyjmowania kart podaje wiążące się z tym wysokie koszty (52 proc.). Połowa punktów handlowo-usługowych, które do tej porty nie akceptują kart, zdecydowałaby się na wprowadzenie tej formy płatności dopiero przy spadku opłaty akceptanta poniżej 0,5 proc. wartości transakcji. Według Jakuba Górki z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, kierownika projektu badawczego, elastyczność cenowa nieakceptujących kart przedsiębiorców na wysokość opłaty akceptanta wskazuje, że dopiero przy niskim poziomie interchange - poniżej 0,25 proc. - nastąpi wysoce dynamiczny rozwój sieci akceptacji kart.

Akceptacja kart a wzrost obrotów

Jak wynika z badania FROB, koszty pieniężne przedsiębiorców (związane z opłatami na rzecz banków i agentów rozliczeniowych) w przypadku karty są wielokrotnie wyższe od kosztów pieniężnych gotówki. Zarówno na poziomie kosztów całkowitych, jak i jednostkowych.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9562

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 565497

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.