Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Kategoria napojów z silniejszym wsparciem reklamowym niż w 2012 roku

Autor: portalspozywczy.pl 4 września 2013 20:52

Producenci napojów zwiększają wydatki reklamowe w tym roku w porównaniu do 2012. Wzrost o 6 proc. do 410 mln złotych, mimo spowolnienia gospodarczego, może oznaczać pierwsze symptomy odbicia na rynku reklamowym - wynika z najnowszej analizy przeprowadzonej przez ekspertów domu mediowego Equinox Polska.

Największe zmiany widoczne są wśród producentów napojów niegazowanych i gazowanych - dynamika wydatków reklamowych wzrosła tu o 38 % i 32%. Producenci wody i napojów dla dzieci ograniczają jednak wydatki. 
Reklama w sektorze napojów przechodzi metamorfozę. Po sześciu miesiącach tego roku na pierwszej pozycji znajdują się napoje gazowane (117mln zł) z 29% udziałem. Napoje gazowane mogą również pochwalić się 32% dynamiką wydatków reklamowych rok do roku. Taka sytuacja wynika z faktu, że w tym roku pojawił się w tej kategorii nowy, silny gracz - Tymbark, który przeprowadził intensywną kampanię i zmotywował konkurencję do zwiększonych inwestycji w reklamę.
Na drugim miejscu- spadając z pozycji lidera - znalazła się woda mineralna z 22% udziałem. Woda mineralna po raz pierwszy w historii 3 lat nie przekroczyła w wydatkach 100 mln zł (88 mln zł) i odnotowała 24% spadek w porównaniu do ubiegłego roku.
Ostatnia lokata na podium należy do napojów niegazowanych, które odnotowały najwyższą dynamikę wzrostu wydatków (38%) do poziomu 71,5 mln zł, co z kategorią wody mineralnej zaznacza nowy prozdrowotny trend w diecie Polaków.
Warto wspomnieć również o napojach energetyzujących, które mimo zwiększenia inwestycji o ponad 10 mln zł (56,7 mln zł) pozostały na 4 lokacie.
Napoje gazowane - liderzy bez zmian
Na czele znajduje się Coca Cola z wydatkami zmniejszonymi o 1/3 w stosunku do ubiegłego roku. Miejsce vice-lidera zajmuje odwieczny rywal Pepsi z wydatkami ponad dwukrotnie mniejszymi od Coca Coli. Na trzeciej pozycji z budżetem ponad 8 mln zł pierwsza marka pochodzenia polskiego Hoop Cola firmy Kofola. Trzy kolejne marki Schweppes, Fanta i Tymbark z budżetami od 5 do 6 mln zł starają się konkurować z liderami segmentu na poziomie kilkakrotnie niższym. Na pozycji nr 7 znalazła się marka wylaunchowana w tym roku przez firmę Zbyszko 3 Cytryny z budżetem 5 mln zł.
W tej kategorii wartym odnotowania jest fakt, że po raz pierwszy pojawił się w niej Tymbark. Jego wejście w kategorię było dość agresywne, poparte mocną kampanią reklamową. 

Kategoria wody mineralnej jest silnie rozdrobniona - na rynku obecnych jest 57 marek. Wydatki lidera nie przekraczają 20 mln zł w tym roku. Liderem jest Cisowianka z kampanią z międzynarodową gwiazdą Monicą Belluci, ale z wydatkami niższymi niż w ubiegłym roku o 5 mln zł. Żywiec Zdrój i Kropla Beskidu zajmują drugie i trzecie miejsce w rankingu wydatków. Warto zauważyć, ze Żywiec Zdrój zredukował wydatki aż o 14 mln zł. Pierwsze 3 marki odpowiadają za 41% całościowych wydatków kategorii. Najdynamiczniej zwiększyła wydatki marka Staropolanki (prawie 8 mln zł), największą redukcją charakteryzuje się Dobrowianka - ponad trzykrotny spadek do 2.8 mln zł.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9038

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.