Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Kawy powinno się eksponować grupując "rodzinę" dla danej marki

Autor: Monika Grys, ASM Group dla dlahandlu.pl 20 lutego 2014 09:58

Kawy powinno się eksponować grupując "rodzinę" dla danej marki

Kawa, po alkoholach i napojach, jest najważniejszą tzw. suchą kategorią spożywczą w sklepie. Ponad 80 proc. dorosłych Polaków deklaruje regularne picie kawy, a znaczna część sięga po nią co najmniej raz dziennie. Mając tego świadomość każdy właściciel choćby najmniejszej powierzchni sprzedażowej musi brać pod uwagę odpowiednie wyeksponowanie kategorii kaw oraz zachowanie podstawowych zasad dotyczących segregacji i ułożenia tego asortymentu.

W merchandisingu kawy ważny jest podział na odpowiednie segmenty, związane z metodą parzenia kawy, czyli kawy mielone, kawy rozpuszczalne w tym Instant i śniadaniowe, kawy ziarniste oraz kapsułki - nowość na rynku, coraz bardziej zyskująca na popularności.

Aby odpowiednio zagospodarować przestrzeń przeznaczoną dla kategorii kaw musimy przyporządkować odpowiednią ilość półek, którymi dysponujemy dla poszczególnych segmentów wymienionych powyżej. Podział półki na segmenty powinien być odzwierciedleniem całości rynku kaw. Jak podają badania INSE Research, na rynku królują dwa segmenty: kawa mielona i rozpuszczalna, które stanowią ok. 90% rynku. Polacy przeznaczają na kawę mieloną ok. 50 proc. wydatków na tę kategorię, z kolei 35 proc. na kawę rozpuszczalną. Należy o tym pamiętać, przy ekspozycji produktów.

Oprócz tego, w ramach każdej w wymienionych kategorii rozróżniamy jeszcze tzw. rodzaje kawy związane z intensywnością i jakością ziaren. Mówimy tu np. o Espresso, Black, Gold, które tworzą nam „rodzinę" dla danej marki. Po ustaleniu segmentów układamy kawy zgodnie z gramaturą i rodzajem. Bardzo ważne jest, aby nie rozdzielać rodziny danej marki. Związane jest to z zasadą: multifacing, czyli obfitej ekspozycji - pojedynczy produkt ginie pośród konkurencji i nie jest zauważalny przez klienta.

W zależności od tego jaką ilością półek dysponujemy możemy rodzinę danej marki z segmentu np. kaw rozpuszczalnych ułożyć pionowo lub poziomo. Pamiętając równocześnie o utworzeniu bloku.
Prawidłowej ekspozycji zawsze powinno towarzyszyć odpowiednie oznaczenie cenowe. Pamiętajmy, że 8/10 konsumentów nie podejmie decyzji o zakupie nie znając ceny produktu.
Przy ekspozycji kawy warto pamiętać o crossmerchandisingu. Mimo, że ten rodzaj usługi stawia pierwsze kroki w Polsce, coraz częściej kawy ziarniste możemy spotkać w sąsiedztwie urządzeń jakimi są ekspresy ciśnieniowe. Podobnie jest w przypadku kaw w kapsułkach, dla których ważnym miejscem ekspozycji jest sąsiedztwo ekspresów tego typu. To wszystko ma na celu stworzenie klientowi możliwości komplementarnego, impulsowego zakupu, dzięki łączonej formule ekspozycji.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Edek 2014-03-12 00:52:17

    Jak zrobić naukę z wykładania towaru na półki i jak napisać "mądry" tekst o rzeczy prozaicznej! Liczba zwrotów którymi się szafuje jest odwrotnie proporcjonalna do zawiłości opisywanej czynności! Cóż Autorka by zrobiła jakby zajmowała się fizyką kwantową!!!!

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    3,14

  • Min

    2,48

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9393

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.