Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

KER: Reklama Pronto obraża i dyskryminuje kobiety

Autor: wirtualnemedia.pl 30 kwietnia 2013 10:42

Komisja Etyki Reklamy orzekła, że spot telewizyjny marki Pronto, w którym mężczyzna wydaje polecenia sprzątającej kobiecie, jest obraźliwy i dyskryminujący wobec kobiet, czym narusza kodeks branżowy.

W spocie Pronto, którego dotyczyła skarga otrzymana przez Komisję Etyki Reklamy, obchodzący dom mężczyzna wskazuje kobiecie miejsce, które niewystarczająco wysprzątała i nakazuje jej: „Jeszcze tu". Autorka skargi oceniła, że taki przekaz jest szowinistyczny i dyskryminuje kobiety, wywołując wrażenie, że mężczyźni mogą mieć wobec nich nierealistyczne oczekiwania. „Uważam to za obraźliwe! Nie jestem robotem do sprzątania dla mężczyzny! Jeśli coś mu przeszkadza niech sprząta sam" - stwierdziła kobieta.

Firma SC Johnson, do której należy marka Pronto, podkreśliła, że w skarżonej reklamie mężczyzna jedynie wyjaśnia sprzątającym kobietom, dlaczego ten środek może się im przydać i jak go stosować. Zdaniem reklamodawcy trudno dostrzec w tym męski szowinizm czy nierówne traktowanie kobiet.
Producent zaznaczył, że reklamy z zasady posługują się przesadą, uproszczeniami i stereotypami, dlatego trzeba je traktować z dystansem. „Jedyną prawdziwa rzeczą w reklamie jest prezentowany produkt lub usługa i weryfikowalne cechy tychże. Cała reszta to mniej lub bardziej zabawny, dowcipny, przejmujący ‘teatr', kabaret, a czasami słaba inscenizacja, innymi słowy wyreżyserowany mini spektakl" - napisała firma.
W przypadku Pronto przekaz reklamowy jest oparty na stereotypowym podziale obowiązków domowych. „Pytaniem jest, czy rzeczywiście opieka nad domem, którą zwyczajowo sprawują kobiety, narusza jakikolwiek dobry obyczaj bądź dyskryminuje?" - zastanawiała się firma SC Johnson. Dodała, że z podobnych powodów jak spot Pronto można by oskarżyć reklamę odkurzaczy Bosch ProPower, w której mężczyzna potężnieje w oczach żony w miarę jak sprząta mieszkanie przy pomocy promowanego urządzenia (obejrzyj ten spot).
„Czy gdyby w reklamie pokazano mężczyznę naprawiającego kanalizację pod nadzorem śpieszącej się na przyjęcie, wyfiokowanej damulki, czy też śmieciarza lub szambiarza w stosownej sytuacji, to mężczyźni mogliby poczuć się urażeni? A może wszyscy Polacy powinni czuć się urażeni reklamą polskiego hydraulika? Przecież mamy tylu ludzi wykształconych, szczycących się różnymi osiągnięciami. A tu - dzięki reklamie - Polacy we Francji mogą być postrzegani jako naród hydraulików" - kpił producent Pronto.

„Stereotypy funkcjonują w społeczeństwie. Mężczyźni chodzą na ryby. Kobiety lubią robótki ręczne i magazyny dla kobiet. Wiele z nich spełnia się, wychowując dzieci i dbając o dom. Nawet jeżeli te tradycyjne role pod wpływem ewolucji świadomości społecznej z czasem zdezaktualizują się, to trudno dzisiaj - nadużywając pojęć normatywnych, takich jak dyskryminacja - ingerować w ten proces" - dodała firma.
Komisji Etyki Reklamy nie przekonały jednak te wyjaśnienia. Orzekła, że spot Pronto jest obraźliwa i dyskryminuje kobiety. „Pokazanie w reklamie mężczyzny, który w sposób protekcjonalny wskazuje palcem sprzątającej w mieszkaniu kobiecie, gdzie ma jeszcze poprawić/posprzątać/doczyścić, świadczy o przedmiotowym traktowaniu kobiety, co powoduje, że reklama narusza dobre obyczaje" - wyjaśnił zespół orzekający.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,79

  • Śr

    3,91

  • Min

    2,91

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9689

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 551164

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.