Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

KIG: Uregulowania dotyczące sprzedaży alkoholu wymagają zmian

Autor: www.dlahandlu.pl 19 lipca 2013 12:12

KIG: Uregulowania dotyczące sprzedaży alkoholu wymagają zmian

Zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości, gminy mogą ograniczać możliwości sprzedaży alkoholu na danym terenie, tworząc tym samym niejednolite warunki do prowadzenia działalności gospodarczej. Krajowa Izba Gospodarcza wielokrotnie podkreślała, iż rozwiązania prawne przyjęte w ustawie z 1982 roku nie odpowiadają nie tylko gospodarczym, ale także technicznym realiom, co pokazały niejednolite interpretacje zasad sprzedaży alkoholu na odległość prowadzonej przez sklepy internetowe.

KIG jako przykład wadliwości obowiązujących przepisów podaje Warszawę. Zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, rada gminy ustala liczbę punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży oraz poza nim. Rada gminy ustala także zasady usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.

W przypadku Warszawy liczba punktów jest różna w zależności od dzielnicy, a wyczerpanie przez nie dostępnego limitu sprawia, iż funkcjonujące na terenie dzielnicy punkty handlowe muszą, po zakończeniu trwania okresu zezwolenia, przerwać sprzedaż napojów alkoholowych i oczekiwać w kolejce na wydanie zezwolenia.

Rada Warszawy uzasadnia limitowanie punktów sprzedaży dla poszczególnych dzielnic dyspozycją art. 12 ust. 2 ustawy o przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Do Krajowej Izby Gospodarczej docierają jednak sygnały od przedsiębiorców, w ocenie których zgodnie z orzecznictwem i utrwalonym w doktrynie poglądem pod pojęciem „zasad usytuowania" nie można wprowadzać różnych zasad uzyskania zezwoleń na terenie jednego miasta.

W treści omawianej ustawy o przeciwdziałaniu alkoholizmowi brak jest upoważnienia dla rady gminy do terytorialnego zróżnicowania zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych z uwagi na ich położenie na terenie jednostek pomocniczych samorządu terytorialnego - jakim są np. dzielnice m.st. Warszawa.

- Warto podkreślić, że ograniczanie możliwości podejmowania działalności gospodarczej w tym zakresie może zostać uznane za niezgodne z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, która daje szanse równego traktowania przedsiębiorców,w szczególności na terenie tej samej gminy - argumentuje KIG.

W ocenie Krajowej Izby Gospodarczej przykład Warszawy wskazuje jednoznacznie na potrzebę zmiany przepisów w kierunku ustalenia jednolitych warunków sprzedaży alkoholu w całym kraju. Gminy w drodze swoich decyzji nie powinny ograniczać możliwości sprzedaży alkoholu na danym terenie - tworząc tym samym niejednolite warunki do prowadzenia działalności gospodarczej. Naszym zdaniem zmian wymaga również system opłat za sprzedaż alkoholu w placówkach detalicznych. Stała opłata jest poważnym obciążeniem dla małych placówek detalicznych i stwarza preferencyjne warunki dla dużych sklepów.
Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,29

  • Śr

    3,26

  • Min

    2,49

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9731

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.