Kłopoty w raju. Ekspansja Lidla jest kosztowna - spada tempo wzrostu i rentowność

Autor: dlahandlu.pl 31 stycznia 2018 11:15

Kłopoty w raju. Ekspansja Lidla jest kosztowna - spada tempo wzrostu i rentowność Fot. Shutterstock.com

Szybka międzynarodowa ekspansja sieci Lidl jest kosztowna, a zwiększone wydatki na inwestycje wywierają presję na rentowność. Właściciel sieci, Grupa Schwarz, chce uzyskać kontrolę nad kosztami.

Lidl rozpoczął ekspansję zagraniczną w 1988 roku i działa obecnie w 25 krajach. Jego działalność międzynarodowa stanowi około 70 proc. ogólnych obrotów sprzedawcy, a spółki zagraniczne są częścią Lidl Stiftung & Co KG. Analitycy Barclays opublikowali właśnie audyt dywizji międzynarodowych z roku podatkowego, który zakończył się w lutym 2017 r. Raport ten pokazuje, że tempo wzrostu Lidla spada. Podobnie jak rentowność.

Obroty tej dywizji, które nie obejmują rynku niemieckiego, wzrosły o 6,9 proc. do 41,53 mld euro (wzrost o 9,5 proc. przy stałych kursach wymiany). Jest dobry wynik, ale poniżej dwucyfrowego wzrostu, do którego sieć przyzwyczaiła analityków w ciągu ostatnich kilku lat. Według Lidla wzrost był nadal powyżej oczekiwań, a jego głównymi czynnikami były nowe otwarcia sklepów i rozbudowa obecnej sieci. W roku obrotowym 2016 po raz pierwszy w zestawieniu pojawiły się obroty z rynku litewskiego, ale nie ujęto w nich amerykańskich wyników, ponieważ grupa rozpoczęła tam działalność dopiero w czerwcu ubiegłego roku.

Raport pokazuje, że marża operacyjna Lidla spadła do 4,3 proc., co jest nadal wysokim wynikiem w porównaniu z konkurencją, ale jednak najniższym od 2012 roku. Firma przypisuje niższe zyski inwestycjom na nowych rynkach, ale według analityków istnieją także inne powody. Przebudowana formuła sklepu, o szerszym asortymencie produktów i nowych usługach, również miała ich zdaniem wpływ na wyniki.

Eksperci wskazują także, że koszty zatrudnienia wzrosły o 11 proc. i stanowią obecnie 9,11 proc. całkowitego obrotu Lidla na zagranicznych rynkach. Są nadal niższe niż w przypadku Ahold Delhaize (11,5 proc.), Sainsbury's (11 proc.) czy Carrefoura (10,8 proc.), ale wzrost kosztów przewyższa wzrost obrotów 2 do 1. Średni obrót na pracownika spadł o 3,7 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem  fiskalnym.

W latach 2016-2017 inwestycje Lidla wzrosły ponad dwukrotnie w porównaniu z rokiem poprzednim: z 2,8 do 7 mld euro, przy znacznym udziale inwestycji w nieruchomości. Operacje przebudowy sklepów były dla firmy dużym wydatkiem, podobnie jak przygotowania do startu w USA.

Lidl zapowiada, że wierzy w pozytywny wynik w roku podatkowym 2017-2018, z umiarkowanym wzrostem obrotów dzięki zmodernizowanej sieci sklepów i ekspansji w USA. Jednak amerykańska ekspansja przyczyni się do dalszego spadku dochodu netto.

Zdaniem analityków Barclays, właściciel Lidla, Grupa Schwarz, będzie teraz kładła nacisk na rentowność i dyscyplinę finansową. Dyrektor generalny Klaus Gehrig w rozmowie z Planet Retail powiedział, że nowe supermarkety Lidla są jak "szklane pałace", a także skrytykował brak efektywnego zarządzania kosztami. Decyzja o powołaniu Jespera Hojera na nowego dyrektora generalnego Lidla w lutym 2017 r. w połączeniu ze zmniejszoną obecnością sieci w internetowym kanale sprzedaży wskazuje na nową, bardziej oszczędną strategię dyskontera.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7810

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 554491

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.