Konfederacja Lewiatan komentuje zmiany w prawach konsumentów

Autor: Konfederacja Lewiatan 2 czerwca 2014 09:42

Ustawa o prawach konsumenta, przyjęta na piątkowym posiedzeniu Sejmu, w wielu kwestiach jest wyrazem kompromisu między konsumentami i przedsiębiorcami. Ale zawiera też szereg rozwiązań, niewymuszonych koniecznością implementacji unijnej dyrektywy, które negatywnie odbiją się na sytuacji niektórych polskich przedsiębiorców - uważa Konfederacja Lewiatan.

Wydaje się, na tej zmianie stracą też konsumenci, którzy mogą spotkać się ze znacznymi utrudnieniami w procesie reklamacji towarów. Ze względu na ograniczenie możliwości doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przy drugiej naprawie, przedsiębiorcy mogą bardziej restrykcyjnie podchodzić do uznania istnienia wady przy pierwszej reklamacji. Wiele małych, prywatnych sklepów nie rzadko boryka się z problemami finansowymi. Ich właściciele będą więc bardzo ostrożnie i sceptycznie podchodzić do każdej zgłoszonej reklamacji, mając świadomość kosztów, jakie poniosą uwzględniając ją jeśli wada wystąpi po raz drugi. Taka regulacja może być więc przyczyną licznych, dodatkowych sporów pomiędzy konsumentami, a przedsiębiorcami.

Kolejnym problemem, z jakim będą borykać się polscy przedsiębiorcy pod rządami nowej ustawy są szerokie obowiązki informacyjne. Dyrektywa, którą nowa ustawa implementuje, zezwala na wyłączenie zastosowania jej przepisów do umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa, w których wysokość płatności, której ma dokonać konsument nie przekracza 50 Euro. Państwa członkowskie mogły obniżyć tę kwotę w przepisach krajowych. W pierwotnym projekcie, ustawodawca krajowy, zaproponował kwotę 10 Euro. Ostatecznie zadecydowano o nieznacznym podwyższeniu tej kwoty do 50 zł. Zdaniem Konfederacji Lewiatan przyjęty próg jest zdecydowanie za niski. Przy tak niewielkiej kwocie transakcji, obciążenia związane ze spełnieniem wymogów informacyjnych wynikających z nowej ustawy będą nieproporcjonalne dla przedsiębiorców oferujących towary o niskiej wartości.
Konfederacja Lewiatan podkreśla, że przyjęty w nowej ustawie pułap jest najniższy i znacznie odstaje od wartości przyjętych w innych państwach członkowskich. Nie koresponduje to więc z ideą harmonizacji przepisów w całej Wspólnocie, która tak mocno przyświecała uchwalaniu dyrektywy konsumenckiej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,78

  • Śr

    3,07

  • Min

    2,24

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 1149
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.