Koniec złotej ery dyskontów w Polsce? Dalszy wzrost niesie ryzyko

Autor: dlahandlu.pl 20 października 2017 10:00

Koniec złotej ery dyskontów w Polsce? Dalszy wzrost niesie ryzyko Fot. PTWP

Za dwa lata łączna liczba dyskontów zbliży się do 4 tys., a dalszy wzrost będzie oznaczał ryzyko kanibalizacji, co zaskutkuje spadkiem zyskowności. Sebastian Rennack, analityk rynku handlu detalicznego, LZ Retailytics, w raporcie "Wojna dyskontów w Polsce" pisze wprost: nastał koniec złotej ery dyskontów w Polsce.

Obecnie dyskonty odpowiadają za prawie 30 proc. zorganizowanej sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych w Polsce i mają największy udział w rynku, a ich roczne stopy wzrostu do tej pory oscylowały wokół 9 proc. Stało się to kosztem hipermarketów oraz niezależnych detalistów. Postępująca konsolidacja formatu, nasycenie geograficzne oraz zmiana preferencji klientów ograniczą jednak przyszłą ekspansję formatu. Zdaniem Sebastiana Rennacka, konsumenci w Polsce oczekują już nie tylko niskich cen, ale również produktów wysokiej jakości i większego wyboru produktów.

Z raportu LZ Retailytics wynika, że to, co kiedyś decydowało o sile dyskontów, dziś schodzi na dalszy plan. Biedronka stawiała na polskie produkty w niskich cenach. Wyróżnikami Aldiego i Lidla były nieznane szerzej w Polsce marki zagraniczne. 

Analityk zauważa, że dyskonty są dziś do siebie bardzo podobne. Naśladownictwo strategii promocyjnej (promocje sezonowe, limitowana oferta non-food), czy cyklicznie tygodnie tematyczne, podczas których można kupić produkty z różnych regionów świata, ,"zatarły" różnice między dwoma głównymi rynkowymi graczami - Lidlem i Biedronką. Chcąc się wyróżnić nie tylko ceną, sieci zaczęły promować produkty świeże (Ryneczek Lidla, Chrupiące z Pieca, Rzeźnik - w przypadku Lidla; Warzywniak Biedronki, Świeże Wypieki, Kraina Mięsa - Biedronka) oraz stawiać na jakość produktów.
Miało się to przełożyć na większy ruch w sklepach. Dodatkowo sieci zainwestowały w celebrytów w reklamach oraz uzupełniły półki o produkty regionalne.

W tym samym czasie swoją drogą szła sieć Netto. Modernizacja sklepów duńskiej sieci ma na celu podkreślenie jej "ekskluzywnego charakteru". Detalista promuje także "Półkę Zdrowia". Analityk prognozuje, że Netto pójdzie w kierunku dyskontu dla starszych klientów, sieć już promuje akcje tematyczne dla osób starszych. Wydaje się, że to słuszny kierunek zważywszy na demografię. Zdaniem eksperta grupa wiekowa 60+ będzie do 2020 roku rosła najszybciej.

Z kolei po Aldi ekspert spodziewa się odejścia od minimalistycznej polityki i skromnego marketingu w kierunku większego rozgłosu i rozszerzenia asortymentu o ponad połowę. Ten niemiecki detalista także dokona przesunięcia w kierunku supermarketu. Jak pisze Rennack, "Aldi bierze byka za rogi": Ulotki sieci mają teraz inną formę i są nazywane "Aldi Hity Tygodnia". Promocje wewnątrz sklepu są  prezentowane na specjalnie wyznaczonym obszarze, oznaczonym jako "Okazje tygodnia". Również z zewnątrz zmiany są wyraźnie widoczne -  o promocjach informują billboardy. 



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    17,70

  • Śr

    11,15

  • Min

    9,33

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9310

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.