Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Konsumenci ankietowani przez GUS spodziewają się wzrostu cen

Autor: PAP 29 maja 2015 19:12

Konsumenci ankietowani przez GUS w pierwszej połowie maja przewidują, że w ciągu następnego roku ceny wzrosną nieznacznie - podał w piątek NBP. Według NBP przewidywany przez respondentów średni wskaźnik inflacji konsumenckiej w kolejnych 12 miesiącach wyniesie około 0,2 proc.

Opublikowany w piątek komunikat Narodowego Banku Polskiego o oczekiwaniach inflacyjnych konsumentów pokazuje, że już od dwóch lat pozostają one na niskim poziomie i mieszczą się poniżej dolnej granicy dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego NBP.

Dane z sondażu przeprowadzonego przez GUS w I połowie maja wskazują - informuje w piątek NBP - że przewidywany przez respondentów średni wskaźnik inflacji konsumenckiej w kolejnych 12 miesiącach wyniesie około 0,2 proc.

NBP wyjaśnia jednocześnie, że w procedurze tłumaczącej subiektywne odczucia ankietowanych na język oficjalnych statystyk inflacji, zakłada się, że postrzegana przez respondentów zmiana cen w ostatnich 12 miesiącach jest równa wskaźnikowi inflacji CPI, dostępnemu w okresie badania ankietowego. W maju br. wartość ta była ujemna i wynosiła -1,5 proc. - dodaje w komunikacie bank centralny.

W takim przypadku interpretacja wyników ankiety jest utrudniona, ponieważ - zgodnie z konstrukcją pytania ankietowego - respondenci oczekujący wzrostu cen określają, czy będzie on szybszy, podobny czy słabszy niż wzrost cen obserwowany obecnie - zwraca uwagę NBP.

"Dlatego też w maju br. w procedurze kwantyfikacyjnej, w miejsce ujemnej stopy inflacji dostępnej w momencie przeprowadzania ankiety, w charakterze miary postrzeganej inflacji bieżącej wykorzystano ostatnią dodatnią wartość inflacji bieżącej CPI (tj. wartość z sierpnia 2014 r., równą 0,3 proc.)" - głosi komunikat.

Bank centralny zaznacza więc, że ten szacunek zobiektywizowanej miary oczekiwań inflacyjnych "odznacza się większą niepewnością, a wyniki kwantyfikacji należy traktować jako przybliżone".

Prowadzone przez NBP badania inflacyjne konsumentów, przedsiębiorców czy analityków finansowych są, jak wyjaśnia bank centralny, "jednym z punktów odniesienia przy podejmowaniu decyzji z zakresu polityki pieniężnej".

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9592

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 553718

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.