Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Konsument może zwrócić do e-sklepu zużyty towar, ale musi zapłacić odszkodowanie

Autor: dlahandlu.pl 25 sierpnia 2015 12:34

Sprzedawca internetowy nie może odmówić przyjęcia zwrotu nawet zużytej rzeczy. Konsument, który zwraca rzecz z widocznymi śladami użytkowania musi liczyć się z obowiązkiem zapłaty sprzedawcy stosownego odszkodowania.

Zgodnie z art. 27 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta: (…) konsument, który zawarł umowę na odległość (właśnie np. w sklepie internetowym) lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i co do zasady bez ponoszenia kosztów.

Niektórzy konsumenci korzystają z przysługującego im prawa do odstąpienia od umowy po użyciu towarów w stopniu większym, niż jest to konieczne do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania towarów.

Dlatego też w art. 34 ust. 4 ustawy o prawach konsumenta ustawodawca obciążył konsumenta odpowiedzialnością za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy, chyba że sprzedawca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy zgodnie z wymaganiami omawianej ustawy. Podkreślić należy, że konsument nie traci w takiej sytuacji prawa do odstąpienia od umowy, ale powinien odpowiadać za każde zmniejszenie wartości rzeczy sprzedanej.

W celu stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania towarów konsument powinien obchodzić się z towarami i sprawdzać je tylko w taki sam sposób, w jaki mógłby to zrobić w sklepie. (w tzw. sytuacji typowej – przyp. autora) Na przykład: konsument powinien jedynie przymierzać odzież, lecz nie powinien móc jej nosić. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jako przykład przekroczenia możliwości zbadania rzeczy jak w okolicznościach typowych podaje piłę spalinową do drewna. Konsument po jej otrzymaniu może ją włączyć, ale nie może jej użyć. Jeżeli to zrobi, np. przetnie kawałek drewna i piła się ubrudzi, to w przypadku odstąpienia od umowy sprzedawca ma prawo obciążyć go kosztami czyszczenia. Podsumowując: konsument może włączyć rzecz, ale nie może jej używać.

- Z uwagi na krótki okres obowiązywania ustawy o prawach konsumenta nie istnieje jeszcze orzecznictwo sądowe, ani decyzje UOKiK, które pomogły określić sposób wyliczenia odszkodowania. Sprzedawcy jako profesjonaliści muszą więc samodzielnie i na własne ryzyko stworzyć zasady, które służyć im będą do w miarę możliwości obiektywnego ustalania, udokumentowania i dochodzenia odszkodowania na podstawie omawianej ustawy. W skrajnych przypadkach zalecane będzie nawet skorzystanie z pomocy rzeczoznawcy. Istnieje jednak niestety ryzyko, że zasady te nie będą zgodne z surowymi wytycznymi prawa ochrony konsumentów. O czym zapewne przekonamy się w najbliższym czasie – wyjaśnia Dawid Bugajski, radca prawny z serwisu Prokonsumencki.pl.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    13,49

  • Śr

    7,32

  • Min

    4,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9231

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.