Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Krajowi detaliści w Europie Środkowo-Wschodniej stają się pionierami na rodzimych rynkach

Autor: dlahandlu.pl za LZ Retailytics 23 sierpnia 2018 10:45

Krajowi detaliści w Europie Środkowo-Wschodniej stają się pionierami na rodzimych rynkach Fot. Shutterstock.com

Handel detaliczny podlega zmianom. Lokalni detaliści na wschodzących rynkach Europy Środkowej i Wschodniej nie są już jedynie naśladowcami. Nie idą przetartą przez handlowych gigantów ścieżką, próbując osiągnąć sukces na dojrzałych rynkach. Wbrew wszelkim założeniom, międzynarodowi gracze nie są dziś firmami najszybciej zwiększającymi swoje udziały w tym regionie. Ranking LZ Retailytics dla CEE pokazuje, że sieci, które najszybciej zyskają udział w rynku od 2022 r., to w większości lokalni operatorzy, działający na rodzimych rynkach. To oni stają się pionierami.

Zdaniem analityków LZ Retailytics, działanie na mniejszych obszarach umożliwia krajowym detalistom bycie bliżej swoich klientów oraz szybsze dostosowanie oferty do lokalnych warunków.  I często robią to lepiej niż ich międzynarodowe odpowiedniki. Sieci takie jak Profi w Rumunii, Pyaterochka w Rosji i Dino w Polsce są podręcznikowymi przykładami lokalnych bohaterów, którzy wypełniają lukę
pomiędzy supermarketami o szerokim asortymencie a dyskontami, wciąż proponującymi klientom ofertę o ograniczonym zakresie.

Krajowi operatorzy mniejszych formatów wychodzą z cienia międzynarodowych gigantów handlu i szybko zajmują niezagospodarowane do tej pory obszary. Ale cena nadal pozostaje ważna dla klientów z Europy Środkowo-Wschodniej.

Oczekuje się, że udziały kanału dyskontowego w tym regionie wzrosną z 21,5 proc. do 25,4 proc. do 2022 r. stanie się to głównie kosztem hipermarketów oraz małych sklepów spółdzielczych i franczyzowych. Eksperci zwracają jednak uwagę, że to nie Aldi czy Lidl prowadzą w rankingu, tak jak ma to miejsce w przypadku dojrzałych europejskich rynków. Tu przewagę zyskują m.in. rodzimi dyskontowi operatorzy, jak np. rosyjska Pyaterochka czy ukraińska sieć ATB oraz działająca w Polsce Biedronka. Wynika to z tego, że swoją ofertę kierują do mniej zamożnego konsumenta (niskie ceny, asortyment głównie marki własnej, 3-6 tys. SKU) i nie odżegnują się od lokalizacji na wsiach. 

Wśród mozaiki rynków Europy Środkowo-Wschodniej analitycy uważnie przyglądają się Polsce która może być papierkiem lakmusowym dla przyszłych wydarzeń w regionie. Udział dyskontów w naszym rynku wynosi prawie 30 proc., a rynek cechuje się dużą konkurencyjnością. Jednak wciąż duża przepaść dzieli konsumentów miejskich i wiejskich, więc strategie sprzedaży muszą być pod nich odpowiednio zmodyfikowane. Lokalne formaty proximity, takie jak Dino, Stokrotka czy Delikatesy Centrum to zdaniem ekspertów LZ Retailytics wschodzące gwiazdy handlu w walce o  ewoluującego, wiejskiego konsumenta. Przewagą sieci franczyzowych jest łączenie lokalnych kompetencji właścicieli sklepów z organizacyjnym know-how operatora i dużym udziałem krajowego asortymentu. Na polskie produkty stawia również Biedronka, co jest jej wyróżnikiem wśród dyskonterów.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    10,98

  • Śr

    7,93

  • Min

    4,95

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9590

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.