Kraków powinien wpuścić handel do zabytków

Property News 26 listopada 2018 10:52

Kraków powinien doczekać się centrów handlowych w zabytkowych budynkach. Przyszłością miasta są zagospodarowane kwartały ulic z klubami, restauracjami i handlem, bo turyści z Europy Zachodniej przyjeżdżają głównie dla dobrej zabawy. Do takich wniosków doszli paneliści sesji Property Forum Kraków „Centra handlowe. Wyzwanie: zarządzanie!”.

- Ze statystyk wynika, że większość rynków, w tym m.in. krakowski, poznański, warszawski czy lubelski charakteryzuje się wysokim nasyceniem obiektami handlowymi, znacznie powyżej wskaźników w Europie Zachodniej. Poza tym ważna jest siła nabywcza, z którą w Warszawie może nie ma problemu, ale w mniejszych miastach już nie jest tak kolorowo – zaznacza Jakub Jarczewski, dyrektor Działu PR i Rozwoju Biznesu Metro Properties.

Dodaje, że wzorem krajów zachodnich, ciekawe projekty typu mixed-use i galeria społecznościowa mają szansę powodzenia na polskim rynku, ale i tak przyciągnięcie do nich klientów nie będzie łatwe.

- Przyszłością Krakowa na mapie handlowej są zagospodarowane kwartały ulic z klubami, restauracjami i handlem – coś w rodzaju miksu high street z galeriami piątej generacji, które powstają w Europie Zachodniej. Czasy molochów galeryjnych minęły, a turyści z Europy Zachodniej przyjeżdżają do Krakowa głównie dla dobrej zabawy – podkreśla Jakub Jarczewski.

Jarosław Szymczak, dyrektor Galerii Krakowskiej, ECE Projektmanagement Polska podkreśla, że dużym atutem miasta jest turystyka – rocznie miasto odwiedza 13 mln turystów. Połowa klientów Galerii Krakowskiej pochodzi spoza Krakowa, z tego 50 proc. stanowią turyści.

Turyści zagraniczni robią najczęściej zakupy w znanych im sklepach, czyli: Hiszpanie kupują w Zarze, a Włosi wybierają włoskie marki. Tłumaczą to tym, że są na wakacjach, więc łatwiej im wydawać pieniądze i mogą połączyć świadomość marki z wolnym czasem – wyjaśnia Jarosław Szymczak.

Dyrektor przyznaje, że zakaz handlu w niedziele mocno obniżył ruch turystyki zakupowej.

- Przed wprowadzeniem tej ustawy w soboty i w niedziele przyjeżdżało do nas bardzo wielu klientów z sąsiednich krajów. Liczba samochodów z ukraińskimi tablicami rejestracyjnymi była imponująca i nie były to łady, lecz auta, które z trudem się mieściły w standardowych zatoczkach parkingowych. Ci ludzie naprawdę zostawiali u nas pieniądze. Teraz powoli od nas odpływają – przyznaje Jarosław Szymczak.

Zdaniem właściciela Gastromall, nowe galerie handlowe w Krakowie nie mają ekonomicznego uzasadnienia. – Wyjątkiem mogą być centra handlowe sprofilowane na konkretnego klienta – zaznacza Piotr Niemiec.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,32

  • Śr

    6,41

  • Min

    3,55

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6126

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.