Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

KRD: Klient z zagranicy płaci lepiej niż krajowy

Autor: pr, dlahandlu.pl 19 kwietnia 2016 11:19

Polscy eksporterzy bardzo rzadko narzekają na problemy z wyegzekwowaniem należności od zagranicznych kontrahentów, w przeciwieństwie do firm sprzedających towary i usługi w Polsce. Zaskakujące jest to, że na zatory płatnicze w handlu zagranicznym najmniej skarżą się mikroprzedsiębiorcy, którzy w transakcjach wewnątrz kraju są najczęściej narażeni na długie oczekiwanie na pieniądze, a nierzadko nie dostają ich wcale – wynika z badania realizowanego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów oraz Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.

Niemal dwie trzecie ankietowanych eksporterów (64,1 procent) odpowiedziało, że w ich przedsiębiorstwie nie występują problemy z wyegzekwowaniem należności od kontrahentów pochodzących z zagranicy. Co trzecia firma sygnalizuje, że problem ten istnieje, aczkolwiek według większości z nich, jego skala utrzymuje się na stałym poziomie.

- Tylko 20 procent polskich przedsiębiorstw handlujących w Polsce nie ma żadnego problemu z egzekwowaniem należności od swoich klientów. W przypadku zagranicznych kontrahentów odsetek ten jest ponad 3-krotnie wyższy. Z jednej strony jest to wynik znacznie większej liczby transakcji zawieranych z krajowymi podmiotami. Z drugiej jednak, dane te sugerują wyraźnie większą rzetelność płatniczą zagranicznych przedsiębiorców - Maciej Ameljan, wiceprezes Rzetelnej Firmy.

Z najnowszej edycji badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw” wynika także, że problem nieterminowych płatności przez zagranicznych kontrahentów znacząco nie wpływa na wyniki finansowe polskich eksporterów. Aż ośmiu na dziesięciu z nich deklaruje bowiem, że nieuregulowane w terminie należności pochodzące z eksportu wynoszą mniej niż 10 procent wartości wszystkich faktur wystawionych zagranicznym kontrahentom.

Średni odsetek przeterminowanych należności eksportowych to zaledwie 6,6 procent wartości faktur wystawionych w handlu zagranicznym. Ponownie w najlepszej sytuacji są firmy mikro (do 9 pracowników) i małe (10-49 zatrudnionych osób), gdzie wskaźnik ten wynosi odpowiednio 6,4 oraz 4,3 procent. W przypadku średnich (50-249 osób) i dużych (powyżej 249 pracowników) odsetek ten sięga już odpowiednio 10,2 oraz 9 procent.

Dla porównania, w przypadku transakcji zawieranych w kraju odsetek wszystkich nieuregulowanych w terminie płatności wynosi około 21,5 procent wartości wystawianych faktur.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9380

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 551164

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.