Lidl, Biedronka, Kaufland, Allegro i Media Markt ciagną w górę rynek reklamy

Autor: wirtualnemedia.pl 29 maja 2018 13:02

W pierwszym kwartale br. wartość wydatków reklamowych w Polsce wyniosła 2,1 mld zł, o 8,6 proc. więcej niż rok wcześniej. W internecie nakłady wzrosły o 11,2 proc., a w telewizji - o 9,6 proc. Inwestycje mocno zwiększyła branża handlowa, a ograniczył - sektor telekomunikacyjny. - Reklamodawcy potrzebowali czasu, by utwierdzić się w przekonaniu, że przy tak dobrej sytuacji gospodarczej inwestycje w reklamę bardzo szybko się zwracają - komentuje Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu, w serwisie Wirtualnemedia.pl.

Starcom podkreśla, że 8,6 proc. to najwyższy kwartalny wzrost polskiego rynku reklamowego od 10 lat. - Wydaje się, iż rynek reklamy z opóźnieniem zareagował na sytuację gospodarczą w kraju. W pierwszej połowie 2017 r. można było zadawać sobie pytanie dlaczego wydatki reklamodawców rosną tak wolno mimo świetnej koniunktury gospodarczej. Reklamodawcy potrzebowali czasu, by utwierdzić się w przekonaniu, że przy tak dobrej sytuacji gospodarczej inwestycje w reklamę bardzo szybko się zwracają - dodaje Kolenkiewicz.

Zdecydowanie największe wzrosty w minionym kwartale osiągnęły reklama telewizyjna i internetowa. Wartość tej pierwszej zwiększyła się o 87,4 mln zł (czyli 9,6 proc.) do miliarda złotych. Według Starcomu nadawcy mocno podniosły cenniki, a mimo to nie mieli problemów ze sprzedażą swoich ofert. Reklama internetowa zyskała w skali roku 69,3 mln zł (11,2 proc. w górę), a jej wartość w minionym kwartale to 689 mln zł. Wydatki tylko na reklamy wideo zwiększyły się o 13,1 proc., czego głównym beneficjentem jest Facebook (bez uwzględnienia jego wpływów z reklamy wideo ten wzrost wyniósł 4,8 proc.). Jeśli chodzi o marketerów, to największą rolę odgrywa branża handlowa, której nakłady wzrosły o 20,4 mln zł (czyli 20,3 proc.).



Wartość reklamy radiowej zwiększyła się o 6,7 proc. do 162 mln zł. W kinach wydatki reklamowe zwiększyły się o 0,8 mln zł (czyli 3,2 proc.), do 27 mln zł. Niezmiennie maleje wartość reklamy prasowej, przy czym w minionym kwartale spadek wydatków reklamowych w magazynach był najniższy od 2012 roku, a w dziennikach - od 2008 roku.

Największą branżą pod względem wydatków reklamowych pozostaje farmacja, której nakłady wyniosły w minionym kwartale 334,1 mln zł, o 9,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Natomiast największy wolumenowo wzrost inwestycji (o 42,3 mln zł) osiągnął sektor handlowy. Wynika to z intensywnych działań sieci sklepów Lidl, Biedronka, Media Markt czy Kaufland oraz serwisu Allegro. Procentowo jeszcze większe wzrosty zanotowali producenci napojów i alkoholi (o 28 proc. do 85,1 mln zł) oraz branża finansowa (o 23,9 proc. do 166,8 mln zł).

W tym pierwszym sektorze swoje nakłady najmocniej zwiększyły Maspex Wadowice i Carlsberg Polska, a w drugim - Alior Bank, Bank PKO BP, Bank Pekao S.A. oraz Grupa PZU.

Przeczytaj także:

Starcom szacuje 7-7,5 proc. wzrostu w całym br. Według prognoz Starcomu w całym 2018 roku wydatki reklamowe zwiększą się w Polsce o 7-7,5 proc. - Prognozy na kolejne kwartały dotyczące sytuacji gospodarczej oraz nastrojów konsumentów są bardzo dobre. NBP szacuje, iż polska gospodarka urośnie w całym roku o 4,2 proc. Dodatkowym impulsem dla rynku reklamy będą mistrzostwa świata w piłce nożnej - uzasadnia Kolenkiewicz. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8110
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.