Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Lojalność konsumencka znacznie spadła - sieci walczą o zatrzymanie klienta

Autor: www.dlahandlu.pl 23 czerwca 2014 10:28

Lojalność konsumencka znacznie spadła - sieci walczą o zatrzymanie klienta

Powszechnie wiadomo, że detaliczny rynek handlowy w Polsce jest wysoko konkurencyjny. Toczące się wojny cenowe pomiędzy poszczególnymi modelami handlowymi i wewnątrz nich mają swoją granicę - wyznacza ją rachunek ekonomiczny. Sieci poszukują zatem innych form pozyskania i zatrzymania klientów, bo lojalność konsumencka, poddana presji silnych komunikatów cenowych, znacznie osłabła.

Sieci stosują różne metody, aby zdobyć lojalność klientów. Każda ma swój pomysł: Netto chętnie organizuje badania profilaktyczne dla klientów; Lidl organizuje tygodnie tematyczne - sieć deklaruje, że produkty, które będą najchętniej kupowane trafią na stałe do sprzedaży; Biedronka organizuje akcję "Testerzy" - obecnie grupa 1000 testerów tym razem wybiera najlepszy wariant smakowy chrupek, który trafi do oferty.

Każdy z przytoczonych przykładów animacji sprzedaży, bo sprzedaż dla firm handlowych jest najważniejsza, ma inny kontekst i wielowymiarowy cel.

- ,, Testerzy'' to projekt , który jest zbieżny z procesem tworzenia nowego produktu lub marki własnej. Jednym z elementów tego procesu są degustacje. W czasie degustacji bada się nie tylko smak wyrobu, ale także szereg innych cech jak: kolor, wygląd, zapach, rodzaj opakowania, gramatura etc. Jeżeli przeprowadza ją grupa dobrze strukturalnie dobranych klientów, to mamy wysokie prawdopodobieństwo że wybrany z pośród kilku propozycji produkt, będzie spełniał oczekiwania rynkowe. Uprawniamy się również do stwierdzenia ,,wybrany przez klientów'' a to buduje zaufanie do produktu a w ślad za tym zaufanie do sieci - komentuje dla portalu dlahandlu.pl Andrzej Wojciechowicz, doradca, FMCG Business Consulting.

Jak wyjaśnia ekspert ,,tygodnie tematyczne'' to z kolei forma poszukiwania wartości dodanej do rozbudowywanego lub restrukturyzowanego asortymentu. Spośród wielu propozycji konsumenci sami wybiorą te towary, które chcieliby kupować na co dzień. I tu uwaga - ważne jest zbadanie cykliczności zakupów, bo same wielkości sprzedaży niekoniecznie świadczą o permanentnym zainteresowaniu danym produktem. A przecież chodzi nam o jak największą powtarzalność zakupów dla optymalizacji asortymentu i produktywności procesu sprzedaży. Ponadto tego rodzaju kampanie dodatkowo zachęcają do odwiedzenia sklepu przez klientów, którzy do tej pory nie robili w nim zakupów. Pojawia się również przekonanie że sieć ta prezentuje szerszy wybór asortymentu od innych dyskonterów, choć jest to oczywiście iluzja.

- Z kolei akcja ,, badań profilaktycznych'' ma zapewne inny cel, bardziej wizerunkowy, zbieżny z CSR, ale pośrednio generujący również przekonanie o trosce takiej sieci o swoich klientów, która jest wpisana w jej misji. Oczywiście, przy tej okazji staje się krótkotrwałym generatorem wzrostu sprzedaży. Może także wzbudzić zainteresowanie tą siecią wśród nowych klientów - komentuje Andrzej Wojciechowicz.

- Przytoczone tu akcje, realizowane w dyskontach, występują również w innych formach i odmianach w pozostałych modelach handlowych, które w obecnej chwili wymagają szczególnej animacji, a może nawet reanimacji. Walka o rynek trwa i jest to proces ciągły, w którym pojawią się zapewne inne wydarzenia aż po rozwiązania dla prosumentów. Są to działania korzystne zarówno dla konsumentów jak i dla realizujących je aktywnych detalistów - podsumowuje nasz rozmówca.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    3,14

  • Min

    2,48

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9428

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 550351

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.