Luty w handlu: CP gra na czas ws. Piotra i Pawła, Biedronka i Lidl w inwestycyjnej ofensywie

Autor: dlahandlu.pl 1 marca 2019 11:03

Luty w handlu: CP gra na czas ws. Piotra i Pawła, Biedronka i Lidl w inwestycyjnej ofensywie Fot. Shutterstock.com

Piotr i Paweł przez rok nie znalazł inwestora, czy kolejne 12 miesięcy zmieni sytuację sieci? Co dalej z zakazem handlu – to pytanie niemalże nieustannie zadają sobie organizacje branżowe i thnik tanki. Czy rząd zmiękczy stanowisko? Biedronka, Lidl i Dino zapowiadają kolejne inwestycje. Prezentujemy przegląd najważniejszych informacji minionego miesiąca.

Sprzedaż segmentu detalicznego w minionym roku przekroczyła 4,3 mld zł i była o 26% wyższa niż rok wcześniej. EBITDA segmentu detalicznego wyniosła 107 mln zł wobec 153 mln zł w 2017 r. Spadek rentowności w tym segmencie związany był przede wszystkim z kosztami prowadzonej integracji przejętych sieci supermarketów EKO i Mila z siecią Delikatesy Centrum.
– Sklepy małoformatowe, które są głównymi klientami Grupy Eurocash, radziły sobie w minionym roku lepiej niż średnio cała branża FMCG, mimo niełatwych uwarunkowań, w jakich przyszło im funkcjonować. Łączna sprzedaż tzw. małego formatu wzrosła w 2018 r. o 6,5 proc. wobec wzrostu całego rynku o 5,4 proc. – wskazał Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

Piotr i Paweł wciąż na zakręcie
UOKiK wydał zgodę na przedłużenie posiadania sieci Piotr i Paweł przez TFI Capital Partners do 21 lutego 2020 roku, czyli o kolejny rok. Decyzja została wydana w błyskawicznym tempie 7 dni roboczych.
Wniosek TFI Capital Partners trafił do UOKiK 15 lutego (5 dni przed terminem, w którym upływał czas dla funduszu na posiadanie sieci Piotr i Paweł bez zgody UOKiK na koncentrację). Zgoda została wydana, a fundusz tym samym zyskał kolejny rok na sprzedaż sieci inwestorowi branżowemu.
W ostatnich dniach dowiedzieliśmy się również, że sieć stacji paliw BP zakończyła program pilotażowy prowadzony z siecią Piotr i Paweł i zdecydowała, że będzie samodzielnie rozwijać swoje sklepy przystacyjne.

Carrefour modyfikuję strategię
Grupa Carrefour do 2022 roku zamierza zmniejszyć globalnie powierzchnie sprzedaży w sklepach o 400 tys. mkw. oraz przyspieszyć otwarcia sklepów convenience, a w przyszłym roku pogłębić redukcję asortymentu oraz zwiększyć poziom oszczędności kosztów.

Według nowych planów, nastąpi uproszczenie asortymentu o 15 proc. w roku 2020 (pierwotnie miało to być 10 proc.). Globalna redukcja powierzchni sprzedaży wyniesie 400 000 mkw. Ponadto, nastąpi przyspieszenie w rozszerzaniu formatów convenience (3000 otwarć vs pierwotnie zakładanych 2000) do 2022 roku.

Z kolei polski oddział Carrefoura zdecydował się też ostatnio na ruchy kadrowe, powołując nowych dyrektorów: handlowego i operacji.
Dyrektorem handlowym został Marek Lipka. Wcześniej stanowisko to pełnił Thierry Etchemendigaray, który w maju 2018 roku zmarł. Dyrektorem operacji i wiceprezesem został zaś Tareck Ouaibi. Zastąpił na tym stanowisku Ronana Martina, który wrócił do Carrefoura we Francji.

Zakaz handlu solą w oku
W tym roku mamy aż trzy niehandlowe niedziele. I wysyp badań, pokazujących negatywne skutki zaostrzenia ustawy. Jednocześnie sieci i centra handlowe w swoich wynikach podkreślają, że zakaz handlu nie spowodował spadków przychodów i odwiedzalności. Jak jest naprawdę? Czy w roku wyborczym można spodziewać się zmian?

- Dokonujemy przeglądu tego, jaki wpływ na mniejsze i większe sklepy, ale przede wszystkim na ludzi, miała ustawa o ograniczeniu handlu w niedziele - zapowiedział premier Mateusz Morawiecki.
Warsaw Enterprise Institute apeluje do rządu o jak najszybsze wycofanie się z zakazu handlu w niedzielę. - Badania rynku, nastrojów konsumentów i pracodawców pozwalają na postawienie tezy, że nie tylko koszt dla gospodarki, niedzielnych zakazów handlu będzie większy niż początkowo sądzono, ale wysoka może być też cena polityczna jaką partia rządząca zapłaci w kolejnych wyborach parlamentarnych - twierdzą przedstawiciele WEI.

- Prowadzimy regularne odczyty nastrojów Polaków związanych z ograniczeniem handlu w niedziele już od kilku miesięcy i generalnie wszystkie wskaźniki pozostają na tym samym poziomie, poza dwoma – rośnie liczba przeciwników wprowadzanych rozwiązań, zaś maleje liczba ich zwolenników – podsumowuje Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. – Dzieje się zatem dokładnie to, co przewidywaliśmy. Im mniej niedziel handlowych, tym regulacje bardziej dokuczają Polakom. Rozwiązania mające wejść w życie od 2020 roku negatywnie ocenia już 58 proc. ankietowanych, a jeszcze kilka miesięcy temu było to 53 proc. To chyba dosyć silny sygnał dla partii rządzącej, by jak najszybciej zmienić te przepisy.
Rząd studzi nastroje, a ministerstwo pracy nie zapowiada prac nad zmianami.

Dino zainwestuje w logistykę
Zarząd Dino Polska poinformował o zawarciu dwóch umów o kredyt inwestycyjny z bankiem PKO BP. Pierwszy z nich opiewa na kwotę 80 mln zł, a drugi 70 mln zł. Umowy zostały podpisane w celu finansowania dalszego rozwoju sieci sklepów prowadzonych przez spółkę pod marką Dino oraz zaplecza logistycznego.
Dino podpisało już list intencyjny z burmistrzem Pakości w sprawie budowy centrum logistycznego w Giebni. W tej samej miejscowości swoją siedzibę oraz magazyn centralny ma firma Polomarket.
Ponadto sieć podała, że awansowała do indeksu WIG20.

Kaufland kontra związkowcy
Zdaniem związkowców zarząd Kauflandu próbuje paraliżować działalność związku na terenie sklepów Kaufland. Pomimo tego Międzyzakładowa Organizacja 002 Wolnego Związku Zawodowego „Jedność Pracownicza” zdecydowała się wystąpić do zarządu spółki z żądaniami m.in.: wzrostu wynagrodzeń o 1000 zł dla każdego pracownika zatrudnionego w Kaufland Polska Markety na podstawie umowy o pracę; zwiększenia zatrudnienia w marketach sieci o 10 proc.

Tesco rezygnuje z Kabat
4,5 hektarowa działka w sercu Kabat, na której do niedawna Tesco planowało budowę galerii handlowej, zmieni właściciela. Jak dowiedział się nieoficjalnie serwis, Tesco sprzeda grunt brytyjskiemu oddziałowi firmy deweloperskiej Heriot Reit, która zarządza centrami handlowymi i buduje biura.
Budowa galerii na Kabatach od lat budziła wiele kontrowersji.

Ofensywa Lidla
Od marca Lidl podnosi pensje średnio o ok. 9,2 proc., by obsadzić ponad 700 miejsc pracy w sklepach i magazynach.
Z początkiem marca pracownicy sklepów będą zarabiać od 3 100 zł brutto do 3 850 zł brutto na początku zatrudnienia. Po roku pracy pracodawca gwarantuje wzrost płacy do poziomu – 3 250 zł brutto do 4 050 zł brutto, a po dwóch latach stażu pracy od 3 450 zł brutto do 4 350 zł brutto. Poziom wynagrodzenia różni się w zależności od lokalizacji sklepu oraz związanych z nią kosztów życia.
Lidl w minionym miesiącu otworzył w Kałuszynie największe w Polsce, a także najbardziej nowatorskie w Europie centrum logistyczne. Znajdzie się w nim magazyn towarów spożywczych i przemysłowych dla sklepów zlokalizowanych w województwie mazowieckim, podlaskim i lubelskim. Kubatura obiektu zbliżona jest do pojemności Pałacu Kultury i Nauki, a powierzchnia posadzek wystarczyłaby dla ponad 5 boisk piłkarskich.
Odnotowaliśmy również zmiany personalne. Radosław Liberski, dyrektor finansowy w Lidl Polska awansował w strukturach sieci. Liberski od stycznia zarządza finansami Lidla w Stanach Zjednoczonych. Oprócz dyrektora finansowego został również wiceprezesem (executive vice president/chief financial officer). Radosław Liberski w polskim oddziale sieci Lidl pracował ponad 16 lat.

Intermerache - zyskuje czy traci?
Grupa Muszkieterów, zarządzająca supermarketami Intermarché i Bricomarché, wypracowała w 2018 roku obroty w wysokości 7,5 mld zł. Jest to wynik o 5,5 proc. wyższy, czyli o blisko 400 mln zł, w porównaniu z rokiem poprzednim - podała spółka.
Obroty Intermarché, wraz z przymarketowymi stacjami paliw, oraz Bricomarché wyniosły odpowiednio powyżej 5,16 miliarda złotych i ponad 2,3 miliarda złotych. Oznacza to wzrosty odpowiednio o 3,4 proc. i 10,3 proc. rok do roku.
W ubiegłym roku Grupa Muszkieterów zainwestowała ponad 100 milionów złotych. W 2018 roku Grupa przeznaczyła tę kwotę m.in. na otwarcia nowych punktów handlowych, repozycjonowanie cen oraz promocje dla klientów obu sieci.

W ub. r. otwarto cztery nowe supermarkety: w Gnieźnie i Kosakowie koło Gdyni, a także Zbylitowskiej Górze i Tarnowcu. Te dwa ostatnie punkty powstały dzięki dołączeniu do Grupy Muszkieterów nowego przedsiębiorcy, którego supermarkety funkcjonowały dotychczas pod szyldem (E.Leclerc - red.). Zamknięto natomiast 22 supermarkety, czyli 10 proc. wszystkich posiadanych lokalizacji.


  • czesio 2019-03-01 13:29:38

    Dobre; maleje ale rosnie ,puknij się w głowe redaktorku, nastepna plajta po PiP

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7970
Ilość aktualnych ofert: 489369

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.