Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

M-commerce: czy więcej kanałów sprzedaży to większy koszyk zakupowy?

Autor: Katarzyna Czuchaj – Łagód, ekspert Izby Gospodarki Elektronicznej, CEO Mobile Institute 17 lipca 2015 13:48

Znajomość klientów to podstawa rozwoju biznesu. Dane rynkowe z większości krajów rozwiniętych mówią, że nasz klient raczej nie zmniejsza, a zwiększa swoje wymagania wobec marek i produktów. Z klasycznego konsumenta stał się niedawno świadomym prosumentem, a teraz – uzbrojony w nowoczesne technologie mobilne – awansuje na superkonsumenta.

Dane dla Polski nie odbiegają w tym względzie zbytnio od informacji, jakie mamy ze Stanów, Wielkiej Brytanii czy Niemiec. Przykładowo, internauci w Polsce zapytani o wymagania wobec rozwiązań mobilnych, jakie powinny oferować sklepy, wskazują ich już średnio prawie cztery. Szybkie działanie m-strony bądź aplikacji, czy łatwe wyszukiwanie produktów w m-sklepach to tylko najbardziej oczywiste i podstawowe wskazania. Na konsumenckiej liście must-be znajdują się coraz częściej znacznie bardziej zaawansowane wymagania,  jak utrzymanie informacji o koszyku zakupowym niezależnie od urządzenia, na którym kupuje konsument, czy duży wybór wygodnych i bezpiecznych metod płatności.

Ale cofnijmy się jeszcze o krok, gdyż samo posiadanie strony mobilnej przez sklepy nie jest w Polsce jeszcze tak oczywiste. Według raportu mGenerator z 2014 roku, mamy w tym względzie cały czas penetrację nie przekraczającą 5%. Tymczasem, w badaniu, jakie Mobile Instutite właśnie prowadzi wraz z Izbą Gospodarki Elektronicznej, już ponad 30% internautów wskazuje, że sklep nieposiadający strony zoptymalizowanej pod urządzenia mobilne jest niedostosowany do potrzeb współczesnych klientów. Niewiele mniej ocenia go, jako nie na czasie i nieświadomy trendów. Jak istotne może to być dla sklepów w Polsce? Bardzo.

Ponad 70% internautów kupuje w sieci, prawie 70% posiada przynajmniej jedno urządzenie mobilne, a wśród nich ponad 60% kupuje te same produkty i marki w wielu miejscach, to znaczy raz w sklepie stacjonarnym, raz na laptopie, a raz na urządzeniu mobilnym. Wykorzystanie urządzeń mobilnych w procesie zakupowym, przez konsumentów posiadających takie narzędzia, sięga dla niektórych kategorii zakupowych, takich jak elektronika, moda czy kosmetyki prawie 40%. Takiego potencjału zdecydowanie nie należy ignorować, tym bardziej, że to zjawisko może być dla wielu sklepów bardzo pozytywne. Szczególnie, jeżeli uwzględnimy specyfikę i zwyczaje naszego klienta. Przykładowo, z raportu „Gender Factor. Męskie branże w kobiecych rękach”, wydanego przez Mobile Institute w maju 2015 wiemy, że choć kobiety i mężczyźni w bardzo podobnym stopniu wykorzystują w procesie zakupowym urządzenia mobilne, to mężczyźni znacznie chętniej korzystają ze smartfona i porównują przy jego pomocy ceny, panie z kolei wykorzystują tablet do szukania inspiracji zakupowych.  Podobnie, w samej motywacji zakupowej, także mamy warte podkreślenia różnice. Panowie lubią kupować rzeczy modne i markowe ale wciąż impulsem nie jest dla nich zachcianka (poza młodymi mężczyznami w wieku 25-34 lata). Kobiety z kolei kierują się właśnie tym motywatorem, choć oczywiście nie tylko i zależnie od kategorii zakupu. Te różnice warto respektować.

  • ekonsulting 2015-07-20 23:43:33

    Rozwiązania mobilne dla Twojego sklepu:

    artmetic.pl

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    13,49

  • Śr

    7,32

  • Min

    4,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9231

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.