Mali i średni przedsiębiorcy zaniepokojeni podwyżkami VAT

Autor: dlahandlu.pl 22 maja 2019 12:07

Mali i średni przedsiębiorcy zaniepokojeni podwyżkami VAT Fot. Shutterstock

Związek Klastrów Polskich, skupiających mikro, małych i średnich przedsiębiorców, negatywnie ocenia zmiany w nowej Ordynacji podatkowej, które przewidują m.in. podwyższenie podatku VAT na napoje owocowe z 5% do 23%. Podobnego zdania są eksperci ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, którzy oceniają, że „zmiany idą w stronę zwiększenia wpływów budżetowych”, a podwyżki podatków są „niekorzystne dla rolników, sadowników, przemysłu, handlu, konsumenta i budżetu”.

Jak ocenia prezes Związku Klastrów Polskich, Krzysztof Krystowski, „mali i średni przedsiębiorcy są zaniepokojeni planowanymi zmianami podatku VAT. Ich zdaniem, jeżeli zmiany uderzają w duże polskie firmy przemysłu spożywczego, to negatywne skutki natychmiast dotykają także małych i średnich przedsiębiorców”. Dodał także, że należy wspierać właśnie tych przedsiębiorców, ze względu na strukturę zatrudnienia w Polsce, gdzie większość Polaków pracuje w małych i średnich przedsiębiorstwach.

Julian Pawlak, prezes Krajowej Unii Producentów Soków uważa, że dotychczasowy preferencyjny podatek VAT w wysokości 5%, pozwolił na stworzenie napojów owocowych unikalnych w skali europejskiej. Wpłynął także na rozwój polskich firm i marek na rynku soków, nektarów i napojów, a tym samym na stały zbyt owoców i warzyw od polskich rolników. – Dzięki preferencyjnemu podatkowi, została stworzona wyjątkowa na skalę europejską grupa napojów owocowych. Te produkowane w Polsce zawierają min. 20% soku z owoców (średnia to 30%), podczas gdy w krajach UE to ok. 5%-10% (średnia 6%-7%) – mówi Julian Pawlak. Odkąd wprowadzono preferencyjny podatek VAT w 1994 r., spożycie soków, nektarów oraz napojów owocowych i warzywnych tylko w ciągu 10 lat zwiększyło się aż 12-krotnie.

Z punktu widzenia polskiej gospodarki i interesów narodowych istotny jest także fakt, że produkcją napojów owocowych zajmują się głównie polskie firmy. – Branża sokownicza oparła się inwazji zagranicznych firm. Wszystkie wiodące marki w tej kategorii, to firmy polskie. Jedna z czołowych marek światowych zajmuje poniżej 3% rynku polskiego – zaznaczył Pawlak.

Już 4-5 listopada w Warszawie największa konferencja dedykowana sektorowi spożywczemu i handlowemu w Polsce: 20 sesji tematycznych, 120 prelegentów, ponad 1000 uczestników. Zarejestruj się teraz!

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    11,98

  • Śr

    7,84

  • Min

    4,43

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8512
Ilość aktualnych ofert: 477360

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.