Marże firm w Polsce mogą spaść o 1 proc., bo ceny rosną wolniej niż koszty

Autor: dlahandlu.pl 12 września 2016 13:37

Marże firm w Polsce mogą spaść o 1 proc., bo ceny rosną wolniej niż koszty fot. shutterstock

Jak wynika z międzynarodowego badania cenowego Global Pricing Study 2016, przeprowadzonego przez Simon, Kucher and Partners, co druga firma jest aktywnie zaangażowana w wojnę cenową. Silniejszą konkurencję ze strony tanich dostawców oraz wzmacniającą się pozycję negocjacyjną klientów czuje 8 na 10 firm niezależnie od branży, w której działają. W Polsce 89 proc. firm odczuwa rosnącą presję cenową, głównie ze strony tanich konkurentów.

Niemal połowa firm biorących udział w badaniu (49%) przyznaje, że jest aktywnie zaangażowana w wojnę cenową. Dla Polski ten współczynnik wynosi 36 proc. Tylko 6 na 10 firm przyznaje, że udało im się podnieść marże w ciągu ostatniego roku. W Polsce tylko 53 proc. firm udało się podnieść swoje marże. „ Sytuacja będzie się pogarszać ze względu na konieczność podnoszenia płac w wielu branżach, doprowadzając do wzrostu kosztów stałych w firmach nawet o 3%. To z kolei może wiązać się z dalszym spadkiem zysków” – tłumaczy Richard Zinoecker, partner zarządzający warszawskim biurem Simon-Kucher & Partners. Na podstawie badania Global Pricing Study 2016 eksperci Simon-Kucher & Partners szacują, że w tym roku marże w firmach mogą spaść nawet o 0,7%, a w Polsce nawet 1 proc. bo planowane koszty stałe wzrosną o 4,2 proc., zaś ceny jedynie o 3,2 proc.

87 % firm uczestniczących w Global Pricing Study 2016 wskazało, że usprawnienia w obszarze strategii cenowej, kontroli cen oraz narzędzi wspierających proces zarządzania cenami są im bardzo potrzebne. Firmy najbardziej profesjonalne w pricingu, tj. 13% firm biorących udział w badaniu  Zyski tych firm, mierzone marżą EBIDTA, są o 27% wyższe w odniesieniu do „pozostałych” firm. Dla przykładu „najlepsze” firmy wprowadzają regularne podwyżki cen, jako strategiczne projekty obejmujące całą firmę, zamiast delegować to zadanie na dział sprzedaży, jak często robi wiele przedsiębiorstw. W konsekwencji, wskaźnik wdrożenia podwyżek cen przez „najlepsze” firmy jest o 38% wyższy niż w pozostałych firmach.
Wniosek z Global Pricing Study 2016 jest taki, że prawie wszystkie firmy mają świadomość, że muszą systematycznie przeciwstawiać się rosnącej presji cenowej. Dwie trzecie tych firm (66%) liczy, że wprowadzanie nowych produktów na rynek pomoże im uniknąć negatywnych skutków presji cenowej. Połowa uczestników badania zwraca uwagę na konieczność poprawy komunikacji wartości dostarczanych produktów i usług, jako kolejnej opcji walki z presją cenową. „Są to bardzo ważne pierwsze kroki, jednakże osiągnięcie poziomu „najlepszych” firm pod względem zyskowności wymaga od 3 do 5 lat ciężkiej pracy” – podsumowuje Richard Zinoecker.
Digitalizacja zrewolucjonizuje strategie cenowe firm - już teraz wiele firm jest na straconej pozycji.
Robotyka, Inteligentne Fabryki, Big Data: Zdecydowana większość firm niezależnie od branży (93%) przyznaje, że digitalizacja w najbliższych latach zrewolucjonizuje biznes – a rewolucja ta zdecydowanie nie ominie strategii cenowych, którymi kierują się firmy . Pomimo tego, że wiele firm postrzega digitalizację, jako szansę dla rozwoju (68%), to jednak kiedy przychodzi do pytania jak szansę tą zamienić w przewagę konkurencyjną – firmom brakuje pomysłów.
Wiele firm wciąż zarządza cenami i wykorzystuje narzędzia jakby nie były świadome cyfrowej rewolucji. To tak, jakbyśmy byli świadkami wyścigu wózka z samochodem – wyjaśnia Tacke. Z „cyfrowych wyścigówek”, takich jak zaawansowane oprogramowania pricingowe mogą korzystać jedynie firmy, które mają odpowiednich pracowników i kompetencje. Kontynuując porównanie: kierowca wózka za sterami samochodu nigdy nie będzie jego integralnym i efektywnym elementem - potrzebuje prawa jazdy. 

  • ? 2016-09-12 20:33:21

    "Wszyscy liczą na większe wolumeny sprzedaży, bardziej niż na możliwość uzyskiwania wyższych cen za swoje usługi czy towary" okej... a na spadającym rynku? chyba ważniejsza staje się marża pln ze sztuki (transakcji) i dopieszczanie rentownej części biznesu, a nie pogoń za przychodami z których na koniec zostają jedynie koszty do pokrycia

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,32

  • Śr

    6,78

  • Min

    4,53

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7781

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.